Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 16 år tilbake og funnet en test av X-37, X-40 og X-43. Testen var publisert i Seilas nummer 9-2004, og ble skrevet og utført av Mikkel Thommessen.
Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.
Ikke mindre enn tre av båtene i den nye serien er nominert til Årets Båt i Europa av et panel bestående av de ledende europeiske seilblader der også Seilas er med. Dette gjelder X-50, X-40 og X-37 som er nominert i hver sin klasse, mens 43 foteren ble nominert i 2003. De tre båtene vi testet har alle mye til felles, særlig er skroglinjene svært like, så like at man nesten kan tro at konstruktøren Niels Jeppesen har brukt blåpapir og skalert opp og ned etter behov. Kundens valg mellom de tre styres derfor hovedsakelig av pengepung og plassbehov. X-Yachts har opparbeidet en høy status i markedet og båtene fremstår i dag som seilbåtenes svar på BMW. Importør Otto Backe forteller om stor merkelojalitet og at det meste av salget er til kunder som har X-båt fra før.
Ulike størrelser
Den nye X-serien er bygget på erfaringer fra IMX-40 og IMX-45, men med aluminiumsmast, lukket cockpit og mer komfort.
Trenden innen seilbåter går mot båter med færre køyer og mer boltreplass. Kabinene blir større, båtene har flere toalettrom og større pantry. Samtidig er det en tendens at folk nå går ned i størrelse når de kjøper ny båt. For selv om større båter har fått nye hjelpemidler og er enklere å håndtere, så setter mindre båter færre krav til mannskapet mens større båter har begrensninger i en rekke havner.
Om du skal ha en båt med tre lugarer, kan du nå velge mellom fem nye modeller fra størrelsen 37 til 50 fot.
Før du bestemmer deg for hvor stor båt du skal kjøpe, må du tenke på hvordan båten skal brukes: Hvor mye stueplass trenger du? Hvor mange køyeplasser? Skal du ofte ha med gjester? Bør de i så fall ha et eget toalett? Skal du seile regatta og vil ha innredningen deretter?
Topp over dekk
Noe av det første vi la merke til var plasseringen av genuarullen under dekk for alle tre båtene. Estetisk gir dette et helt annet inntrykk enn når rullen står over dekk, man får et renere fordekk og seilføringen blir mer effektiv ved at halsen på fokka settes helt i dekk. Dermed slipper man å fjerne rullen for regattaseiling. En stor fordel, selv om vi registrerte at rullen løp tråere enn når den står over dekk. En annen bra detalj er strekkfiskene som gjør det mulig å sette riggen nøyaktig lik år etter år. Det forutsetter imidlertid rod-rig som nå er standard på X-båtene. Alle fall og liner fra masten løper under hyttetaket direkte til avlaster og vinsj foran cockpit.
Disse detaljene gir samlet et rent dekk og overbygg det er lett å bevege seg på. Dekksutrustningen er for øvrig også et hakk opp fra de fleste konkurrentene. Sprayhood som er et nordeuropeisk fenomen og sjelden ønsket av Middelhavskundene, faller elegant ned i en resess i hyttetaket når den ikke er i bruk. En r