Et utvalg av hans synspunkter var:
Gode barnehagelærere er gjerne ordknappe, men har et høyt nærvær.
Ikke alle spørsmål fra barn bør møtes med rasjonelle forklaringer.
Gode barnehagelærere gjenkjenner øyeblikkene der barn er hensunket i fascinasjon og ikke bør forstyrres.
Lindholms syn synes i stor grad å være at barn skaper sitt eget språk, og det skal de helst gjøre i fred og uten innblanding fra voksne.
Margareth Sandvik, professor i norsk ved Oslomet reagerte kraftig på dette med ordknappe barnehagelærere, og redegjorde for hvor viktig det er å snakke med barn for at de skal kunne utvikle språk. Sandvik fremhevet viktigheten av voksne som snakker med barn, så barn forstår, og med en væremåte som gjør at barnet selv kan delta uansett nivå og hvilket morsmål det har.
I Lindholms siste utspill redegjør han nærmere for hvordan pedagoger kan og bør arbeide for å støtte barns språkutvikling, og han presiserer at han slett ikke mener at man ikke skal snakke med barn.
REFERANSER
Kalstad, L. M. (2017, Mars 14). nrk.no: Voksne må ikke forstyrre barn som leker.
Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Lindholm, M. (2018, 10 26). barnehage.no: Barnehage uten vernebriller.
Lindholm, M. (2018, 11 15). barnehage.no: Barnehagelærere må være vennlige filosofer - ikke lærere.
Lindholm, M. (2018, 11 28). barnehage.no: Økt læringspress i barnehagen fremmer ikke kunnskapsglede eller nysgjerrighet.