AddToAny

Sykepleierleder reagerer på Orkla-reklame: - Burde ha ringt noen bjeller

Sykepleierleder reagerer på Orkla-reklame: - Burde ha ringt noen bjeller
Mener filmen bygger på stereotype forestillinger om sykepleiere.
Leder i Norsk Sykepleierforbund Lill Sverresdatter Larsen satt hjemme i stua og så på TV sammen med sin 17 år gamle sønn da den nye reklamefilmen for Orka-produktet Doc' halslinser rullet over skjermen.

Begge reagerte på det de så.

- Sønnen min sa ordrett; herregud. Én ting er at jeg reagerer på det, men når 17 år gamle gutter reagerer, da er det utdatert for lengst, sier hun.

I den ferske reklamefilmen sitter en mann på venterommet på et legekontor og begynner å hoste. To kvinnelige sykepleiere kommer mannen til unnsetning og starter jakten på en «doc» på venterommet. Redningen kommer i form av en pose med Orklas halslinser, som mates til mannen av den ene sykepleieren. Filmen avsluttes med at de stryker han på brystkassen og gir han et kyss på kinnet.

Forbundslederen mener Orkla gjør to grove feil i den korte filmen.

- Jeg reagerer både på kjønnsperspektivet i det og måten å fremstille smittevern på i disse influensa- og coronavirus-tider. Det burde ha ringt noen bjeller i mange sammenhenger før den kom på TV-en. Derfor inviterer jeg dem også til et 8. mars-arrangement, sier hun til Kampanje.

Hun mener filmen bygger på stereotype forestillinger om helsetjenester og sykepleiere.

- Ideen kunne sikke ha vært gjort på en kløktig måte, men det er det ikke gjort her.

- Er du overrasket over at en aktør som Orkla markedsfører seg på denne måten?

- Jeg er overrasket over at det ikke ringte noen bjeller i noen hoder før det kom på TV.

- Leit at forbundet reagerer

Doc halslinser er et produkt som har vært lenge på markedet og som i over 40 år har forsøkt å lindre såre halser og tette neser. Kommunikasjonssjef Anne Gjemdal i Orkla mener det er trist at Sykepleierforbundet reagerer.

- Det er leit at Sykepleierforbundet reagerer på kjønnsperspektivet. Det har aldri vært vår intensjon, sier kommunikasjonssjefen i Orkla.

Hun sier videre at filmen som nå har gått på lufta er en nyinnspilling av en gammel Orkla-reklame.

- Filmen er en nyinnspilling av «is there a Doc in here?» fra 2002 og det kan nevnes at Doc' kommer med flere filmer fra venterommet nå denne våren. Det er ulike karakterer, og kjønn, i de ulike filmene, sier Gjemdal i Orkla.

Hun sier Orkla vil ta med seg reaksjonene i det videre markedsføringsarbeidet.

- Vi tar med innspillet til sykepleieforbundet med i fremtidige reklamefilminnspillinger, og som sagt har det vært aldri vår intensjon å spille på kjønnsroller, sier hun.

Se filmen her:

Image-text:

Får tyn:

Denne reklamefilmen for Doc' holder ikke mål ifølge leder i Norsk Sykepleierforbund. Se filmen nederst i saken.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Jeg tror at indre styrke bygges best når det blåser motvind. Men bare hvis sjefen er ærlig, skriver Katrinne Øyvåg.
Kampanje 06.04.2020
- Smidige og fremoverlente utfordrere kommer til å ta innersvingen på markedsledere på kort tid, skriver Magnus Bettum i Isobar.
Kampanje 06.04.2020
Her er helgens mest sette programmer på lineær-TV og strømmetjenestene.
Kampanje 06.04.2020
Får ti millioner kroner fra Schibsteds største eier Blommenholm Industrier.
Kampanje 06.04.2020
Vinner WFA President's Awards for tredje gang på fire år.
Kampanje 06.04.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt