I skolen
13.04.2019
Store problemer knyttet til voksende ulikheter og økende segregering preger svenske skoler. Forskjellene øker mellom de elevene som får best resultater og de som gjør det dårligst.
Foreldrenes sosioøkonomiske bakgrunn betyr mer og mer, og forskjellene øker også mellom skoler.
Dette slås fast i en fersk rapport fra OECD, «Improving schools in Sweden», som ble overrakt til den svenske regjeringen i slutten av mars. Den bygger på en granskning som ble startet i 2014 og er blitt gjennomført på bakgrunn av at svenske elever har gjort det stadig dårligere i Pisa-målingene til OECD.
Rapporten er sterkt kritisk til skolereformene som ble gjennomført p�
Les opprinnelig artikkelDette slås fast i en fersk rapport fra OECD, «Improving schools in Sweden», som ble overrakt til den svenske regjeringen i slutten av mars. Den bygger på en granskning som ble startet i 2014 og er blitt gjennomført på bakgrunn av at svenske elever har gjort det stadig dårligere i Pisa-målingene til OECD.
Rapporten er sterkt kritisk til skolereformene som ble gjennomført p�