Utdanningsinstitusjonene har også ambisjoner om å være samfunns- eller praksisrelevante. OsloMet sier på sine nettsider at det skal være et universitet som er «tett på samfunns- og arbeidslivets behov». OsloMet er ikke alene om slike strategi- eller visjonsformuleringer.
Det er altså enighet om at utdanningene bør svare på samfunnets kompetansebehov. Når temaet fortsatt diskuteres, kan det henge sammen med at vi ikke har gode nok svar på hvordan utdanningene kan bli mer praksisrelevante eller hvilke virkemidler som kan tas i bruk. Dette har vært en bakgrunn for forskningsprosjektet «INLOG» ved OsloMet. Her presenterer vi noen svar som har kommet fram i våre analyser.
Det er ikke nok at praksisopplæringen har god kvalitet, det som læres i praksis må også integreres med det som læres i undervisningen.
Et svar er at praksisdelen av utdanningen kan representere en bro mellom utdanning og arbeidsliv. Ja, hvis det er stor grad av