Allerede i april spurte CELL ikke bare hvordan studentene hadde opplevde de første ukene med heldigital hverdag, men de spurte også de ansatte.
Zoom-revolusjonen
I rapporten trekkes det fram at den digitale omveltningen også kan karakteriseres som en Zoom-revolusjon. 30 prosent av de spurte rapporterer at de har erfaring med online verktøy fra før av, mens 80 prosent forteller at de har tatt i bruk Zoom som læringskanal.
Et flertall har ikke laget et tilbud som inkluderer interaktiv læring for sine studenter, men de har spilt inn forelesning som blir tilbudt. Rundt 40 prosent forteller at de enten har brukt live-streaming eller laget opplegg for gruppesamtaler, breakoutrooms som det heter i zoom. Nesten 60 prosent rapporterte at de har fått til diskusjoner med studentene online.
- Det reises bekymringer rundt begrenset oppfølging av studentenes arbeid, skriver forskerne.
Rapportskriverne finner det også ganske overraskende at når universiteter og høgskoler stengte ned søkte de ansatte ut og sammen i sosiale medier for å finne kunnskap om metoder og verktøy. I mindre grad søkte de til IKT- eller pedagogisk kompetanse på egen institusjon.
- Teknologiske utfordringer og pedagogisk utrygghet er hovedutfordringer som de ansatte rapporterer som problematiske med onlineundervisningen, i tillegg til bekymring for datasikkerhet, heter det i rapporten.
Mange rapport