forskning.no
16.09.2019
En matteprøve skal være en matteprøve. Men i PISA-oppgavene er det det en fare for at det er elevenes leseferdighet som måles og ikke hvor flinke de er i matte, mener forsker.
Når matematikkoppgaver gis i skriftlig tekst kan måten oppgaveteksten er formulert på avgjøre hvor vanskelig den blir.
Les merFrithjof Theens har analysert språket i PISA-oppgaver i matematikk i sin doktorgradsavhandling ved Umeå universitet i Sverige. Han finner ut at mange oppgaver har et unødvendig krøkkete språk.
Unngå kompliserte ord
PISA-undersøkelsen gjennomføres for OECD og skal undersøke hvor dyktige elevene i 70 forskjellige land er i lesing, regning og naturvitenskap.
Det skjer ved hjelp av pedagogiske tester som stiller elevene overfor forskjellige oppgaver. Testen resulterer blant annet i en liste som viser en rangering over landene.
Theens mener at det er helt nødvendig å unngå unødvendig et komplisert