Både Bondebladet og andre medier har tidligere omtalt forbrukere som ikke får strøm av tilfredsstillende kvalitet, og som blir bedt om å ta regningen for utbedringen. Lovverket er klart på at det er nettselskapet som skal ta kostnaden, og Sigbjørn Gjelsvik (Sp) mener de nå må pålegges en informasjonsplikt.
- Det er selvsagt ulike situasjoner, men jeg opplever at det er for mange tilfeller av at selskapene ikke har gitt kundene tilstrekkelig informasjon. Folk har både hatt økonomiske tap og levd med utrygge forhold, sier Gjelsvik.
Penger og sikkerhetDersom nettselskap ikke opplyser kundene om hva de har rett på, vil det fort kunne føre til at de som ikke selv vet dette, ender opp med å betale. Bondebladet har skrevet om flere bønder som har måttet krangle med nettselskapet for å få det de har rett på.
- En ting er at enkeltpersoner har måttet ta kamper med nettselskapene, men det er også mange som ikke har vært klar ove