Den norske tannlegeforenings Tidende
15.09.2022
I privat sektor finnes ulike engasjementsformer. Det er kontraktørtannleger, assistenttannleger, ansatte tannleger samt små og store praksiseiere.
I tillegg er det flere ikke-tannlegeeide kjeder som har engasjert tannleger som er medlemmer av NTF.
Ansvarsforholdene for reklame og profilering av behandling kan være uklare, spesielt hvis eiergruppen ikke er tannleger. I mange tilfeller kan det oppstå etiske dilemmaer for tannleger som jobber i praksisen. Det er ikke vanskelig å finne eksempler på at tannklinikker bruker kunstig lave kampanjepriser på for eksempel førstegangsundersøkelser og tannbleking. Noen reklamerer for spesielle produkter (for eksempel
Invisalign) eller fremstår som «spesialister» i behandling av tannlegeskrekk. Det er relativt vanlig at influensere blir referanser for kosmetisk behandling som synes ganske tvilsom ut ifra et tannhelseståsted.
Med stort press på inntjening i enkelte tannkl
Gå til medietAnsvarsforholdene for reklame og profilering av behandling kan være uklare, spesielt hvis eiergruppen ikke er tannleger. I mange tilfeller kan det oppstå etiske dilemmaer for tannleger som jobber i praksisen. Det er ikke vanskelig å finne eksempler på at tannklinikker bruker kunstig lave kampanjepriser på for eksempel førstegangsundersøkelser og tannbleking. Noen reklamerer for spesielle produkter (for eksempel
Invisalign) eller fremstår som «spesialister» i behandling av tannlegeskrekk. Det er relativt vanlig at influensere blir referanser for kosmetisk behandling som synes ganske tvilsom ut ifra et tannhelseståsted.
Med stort press på inntjening i enkelte tannkl