Tid er penger, selv for en traktorsjåfør. Det gjelder å være effektiv, men samtidig overholde lover og regler. Det er viktig både for sjåføren selv, men ikke minst for medtrafikanter. Dessverre ser vi altfor ofte eksempler på «skulle bare»-tenking - det håper vi å få gjort noe med!
«Skulle bare» er ingen unnskyldning
På prestegården i Rakkestad treffer vi gårdbruker og entreprenør Anders Uvaag, samt Ole Nekstad fra NBI Kompetansepartner. Sammen skal vi finne ut hvordan vi skal sikre en gravemaskin i en dumperhenger, og et gedigent lass med halmballer på en maskinhenger. Som sikkerhetsventil og kontrollinstans har vi alliert oss med seniorrådgiver Håvard Stjern i Statens vegvesen. Det er tross alt mye å tenke på, om alt skal gjøres rett.
- Å forstå behovet for å sikre, og at du er motivert for å gjøre det, det er der det ligger, fastslår Ole Nekstad.
Han vil til livs holdningene der en tenker at en skal lure myndighetene ved å luske seg ut i skumringa, eller tenker at en skal bare ferdes en kort strekning, så da er det ikke så nøye.
Tips til sikring:
Gjør alltid lasteplanet rent før du laster opp. Det øker friksjonen.
Om man benytter overfallssurring, kontroller at denne har 75 til 90 graders vinkel. Om den ikke har det, er effekten redusert, og det kan være behov for mer sikring.
Etter at du har kjørt et stykke, gå ut og kontroller og eventuelt etterstram sikringa.
Fiberbånd er ferskvare og bør kontrolleres for skader. Et slitt fiberbånd har gjerne mistet 50-90 prosent av sin kapasitet.
Merking av gods som stikker ut i lengderetningen
Forskrift om bruk av kjøretøy, § 3-4
3. Gods som stikker ut foran kjøretøyet eller mer enn 1,00 meter bak kjøretøyet, skal være merket ytterst med en anordning som har avvekslende rød og hvit farge, og fra alle sider har et synlig areal på minst 250 cm 2. Det røde materialet skal være lysreflekterende. Anordningen skal være plassert slik at den er godt synlig.
Ved tilfeldig transport kan merkingen skje på annen tydelig måte.
I mørke eller usiktbart vær