I skolen
22.06.2019
Skolenes landsforbund (SL) er uenig i at mer testing av elever kan bidra til å minske kjønnsforskjeller i skolen, som Stoltenbergutvalget foreslår. SL ønsker også konkrete tiltak for å bedre kjønnsbalansen i yrkesfagene.
Rapporten fra ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner (Stoltenbergutvalget) har vært på offentlig høring. I sitt høringssvar til Utdanningsdirektoratet, skriver SL at forbundet er enig i at kjønnsforskjellene i skolen er en utfordring. SL mener mandatet til utvalget har vært for smalt:
«Det finnes mange andre problemer som også har en innvirkning på kjønnsforskjellene. Vi har 100.000 ungdommer i Norge i dag under 30 år som verken er i arbeid eller under utdanning. Sammenhengene med foreldrenes sosioøkonomiske bakgrunn, utdanningsnivå og inntekt har også mye å si», skriver S
Les opprinnelig artikkel«Det finnes mange andre problemer som også har en innvirkning på kjønnsforskjellene. Vi har 100.000 ungdommer i Norge i dag under 30 år som verken er i arbeid eller under utdanning. Sammenhengene med foreldrenes sosioøkonomiske bakgrunn, utdanningsnivå og inntekt har også mye å si», skriver S