I skolen
03.11.2020
Astrid T. Kjelsnes er lærer og har dysleksi. Hun vet hva det betyr å ha foreldre som kan hjelpe deg når du sliter på skolen.
Hun har stor tro på at skolen kan utviske de sosiale forskjellene barna har med seg i ryggsekken hjemmefra. Men hun frykter at dagens skole forsterker ulikhetene.
- Én av årsakene til det er at vi overlater så mye til de foresatte.
Lærte å lese av faren
Selv var hun heldig. Uten innsatsen fra faren hadde hun ikke vært der hun er i dag som spesialpedagogisk rådgiver ved Markaplassen ungdomsskole i Trondheim.
- Jeg tror ikke jeg hadde klart det hvis jeg ikke hadde hatt foreldre som stod på for meg. Det var faren min som lærte meg å lese i 3. klasse, konstaterer Kjelsnes i dag.
Læreren kunne ikke forstå hvorfor hun som hadde akademiske foreldre, ikke lærte å lese og skrive. Da det viste seg at datteren hadde dysleksi og skolen ikke klarte å hjelpe henne, var det faren som tok tak.
- Jeg var et klassisk barn av 68-generasjonen. Mine foreldre var de første i familien som tok høyere utdanning, forteller Kjelsnes.
Det var også den politisk engasjerte faren som fikk henne aktiv i Skolenes landsforbund (SL). I dag er hun hovedtillitsvalgt for LO-forbundet SL i Trondheim kommune.
Å knekke skolekoden
Astrid T. Kjelsnes vet hva det vil si å slite med å knekke det hun kaller
Les opprinnelig artikkel- Én av årsakene til det er at vi overlater så mye til de foresatte.
Lærte å lese av faren
Selv var hun heldig. Uten innsatsen fra faren hadde hun ikke vært der hun er i dag som spesialpedagogisk rådgiver ved Markaplassen ungdomsskole i Trondheim.
- Jeg tror ikke jeg hadde klart det hvis jeg ikke hadde hatt foreldre som stod på for meg. Det var faren min som lærte meg å lese i 3. klasse, konstaterer Kjelsnes i dag.
Læreren kunne ikke forstå hvorfor hun som hadde akademiske foreldre, ikke lærte å lese og skrive. Da det viste seg at datteren hadde dysleksi og skolen ikke klarte å hjelpe henne, var det faren som tok tak.
- Jeg var et klassisk barn av 68-generasjonen. Mine foreldre var de første i familien som tok høyere utdanning, forteller Kjelsnes.
Det var også den politisk engasjerte faren som fikk henne aktiv i Skolenes landsforbund (SL). I dag er hun hovedtillitsvalgt for LO-forbundet SL i Trondheim kommune.
Å knekke skolekoden
Astrid T. Kjelsnes vet hva det vil si å slite med å knekke det hun kaller