AddToAny

Skoleforsker fra Innlandet i hardt vær

Skoleforsker Thomas Nordahl har havnet i hardt vær og får kritikk for å komme med lettbeinte utsagn. Professor mener den polariserte debatten er et blindspor.
Både danske og norske lærere, forskere, politikere og skoleeiere har de siste årene diskutert skolens utvikling, bruk av metoder, styring og testing.

En kan spørre seg hvorfor Nordahl legger for dagen en forakt for lærere og politikeres kunnskap. Steffen Handal Leder Utdanningsforbundet

De siste ukene har debatten blusset opp igjen. Først i Utdanningsnytt, så i både Dagsavisen og Hamar Arbeiderblad, og ikke minst i sosiale medier. Sentrale aktører er Simon Malkenes og Thomas Nordahl.

Malkenes er Oslo-læreren som fikk Fritt ords honnør og blant annet er kjent for boken «Bak fasaden i Oslo-skolen».

Thomas Nordahl er skoleforsker og leder av Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) ved Høgskolen i Innlandet.

Nordahl og Malkenes: - Vi ønsker faglig debatt

Både Malkenes og Nordahl poengterer overfor Khrono at ingen av dem ønsker en persondebatt, men at de ønsker en debatt om innholdet, metodene og om hva som sikrer elevene best læring.

Malkenes trekker i tillegg fram at han i sine innlegg framhever at det viktigste for ham i denne sammenheng er samrøret mellom det politiske og det vitenskapelige og måten en har formet et politisk-vitenskapelig regime med utspring i Oslo, med tentakler både i Norge og i Danmark.

Det var en fagfellevurdert artikkel fra Thomas Nordahl med tittelen Kritikken av kvantitativ forskning i pedagogikk som startet høstens store nye debatt om den norske skolen. Artikkelen var en kritisk gjennomgang av en artikkel fra 2018 skrevet av Jacob Klitmøller og Klaus Nielsen som omhandlet John Hatties forskning. Den artikkelen ble publisert i Bedre skole, nr 4/2018.

Nordahls artikkel ble publisert i Utdanningsnytt i september 2019.

I artikkelen ble Simon Malkenes og hans bok «Det store skoleeksperimentet» beskrevet «erfaringsbasert», «verdibasert», «anti-empirisk» og som «oppfatninger». Malkenes skriver derfor et svar som ikke blir helt godt mottatt på Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) eller av Thomas Nordahl selv.

I Utdanningsnytt ble ingressen til Malkenes sitt innlegg lydende:«Thomas Nordahls forsvar av John Hattie og effektstørrelser er samtidig et forsvar av kunnskapsgrunnlaget for Nordahls egen LP-modell, som han selger i både Norge og Danmark.»

Malkenes selv poengterer at ingressen er noe misvisende i forhold til de hovedpoeng han tar opp i artikkelen.

Nordahl på sin side framholder at beskrivelsene fra Malkenes er usanne og udokumenterte påstander og Nordahl skriver innledningsvis i sitt tilsvar blant annet:

«- Jeg verken har eller har hatt en forretningmodell tilknyttet LP-modellen. I sitt tilsvar til Simon Malkenes understreker professor Thomas Nordahl at han ikke selger LP-modellen til norske eller danske kommuner. - Og jeg ville ikke fått publisert noe som forsker om jeg hadde slike motiver og forretningsideer, skriver han.»

I debattens siste runde svarer Malkenes at Nordahl fokuserer på noen få enkeltsetninger som han mener er injurierende og kun har til formål å sverte ham. «Det har jeg ikke. Mitt innlegg handler om samrøre mellom det politiske og det vitenskapelige og Nordahls omtale av min kritikk og min bok. Det svarer ikke Nordahl på i det hele tatt», skriver Malkenes.

Les mer

Flere saker fra Khrono

Hvor lett skal vi gjøre det for KI-generasjonen, spør student. Har vi ikke universiteter for å oppdra individer som kan undersøke, skrive og tenke selv, istedenfor å leke gjetteleken med informasjon fra ChatGPT?
Khrono 28.09.2023
Regjeringen vil ha mindre detaljstyring. Prosessen startet i sommer, og fortsetter nå.
Khrono 28.09.2023
Over en tredel av studentene ved fagskolene har ikke opplevd at representanter fra arbeidslivet har bidratt i utdanninga hittil i studiet, viser Studiebarometeret for fagskolestudenter.
Khrono 28.09.2023
Han framsto som en usedvanlig dyktig søker da han søkte jobb hos Universitet i Bergen. Nå vil universitetet be redelighetsutvalget se på covid-19-artiklene han publiserte mens han var ansatt.
Khrono 28.09.2023
Leder av sykepleieforbundets studentorganisasjon mener universitets- og høgskoleloven i for liten grad ivaretar studenter og deres rettigheter.
Khrono 27.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt