AddToAny

Skal kåre Årets markedsfører: - Bærekraft er ikke det første vi skal se etter

Skal kåre Årets markedsfører: - Bærekraft er ikke det første vi skal se etter
For 20. år på rad skal «Årets markedsfører» kåres. Se hvem som er med juryen her.
Markedsføringsforeningen i Oslo (MFO), BI og Markedsforbundet i samarbeid med Kampanje er klare for å dele ut den prestisjetunge prisen «Årets Markedsfører» for tjuende gang.

- De siste årene har det kommet rekordmange søknader, og det er ingen tvil om at norske markedsavdelinger og deres byråer gjerne ønsker å delta i konkurransen, sier juryleder Marianne Otterdahl Møller fra Markedsføringsforeningen i Oslo (MFO) og til daglig markedsdirektør i Flokk.

- Hvorfor er dette en viktig kåring?

- Det er den eneste kåringen hvor det kun er én pris og der vi ser på helheten i arbeidet for en markedsfører fra innsikten i kundegruppen sin, til strategi via uttak og kreativitet og mest av alt ha beviselige resultater for aktiviteten, sier Møller.

Se video med noen av jurymedlemmene her.

Byggmakker en av de første

Det er altså 20 år siden den første kåringen fant sted og en av de første vinnerne var Byggmakker. Markedsføringsprofessor ved BI, Lars Erling Olsen, er juryens faglige leder, sier han husker godt arbeidet som tok byggevarekjeden til topp og at Byggmakker fint kunne prisen også 20 år etter.

- Men ikke med den kampanjen de vant med for 20 år siden, for da vant de med en fantastisk reklamekampanje om en unnasluntrer som ikke ville pusse opp. I dag måtte de kanskje laget en annen historie eller pakke samme historien inn i noe content marketing, brukt noen influencers eller vært litt bærekraftige, sier Olsen.

For det er liten tvil om at bærekraft har stått sentralt i markedsføringen i 2019. Kjersti Borander fra outsourcing-selskapet Markedssjefene, som leier ut markedssjefer til selskaper, trekker frem en liten personlig favoritt fra årets som snart har gått som har markert seg på bærekraft.

- Det er ganske mange som har gjort mye bra, men det er kanskje en som jeg har lagt merke til i det siste og det er Ikea som med sin kampanje Hack Friday har laget et motstykke til Black Friday, sier Borander.

Vil ikke jakte på bærekraft

Men selv om bærekraft har preget markedsføringen i 2019, er det ikke sikkert at kandidatene må flagge noe bærekraftig i markedsføringen sin.

- Er det mulig å kåre en vinner for 2019 som ikke gjorde noe på bærekraft?

- Ja, og det håper jeg virkelig at det er. Jeg tror ikke det er det er vi skal etter først på noe vis heller, sier den tidligere reklamemannen og i dag rådgiver innen bærekraft, merkevarebygging og klimakommunikasjon i 12 Years, Petter Gulli, som også er en del av årets jury.

Med seg i juryen ellers har Otterdahl også fått med seg fjorårsvinner Thon Hotels og Ida Svenningsen Eide, og en rekke andre folk fra den norske markedsføringsbransjen som Kathinka Sommerseth fra Storebrand, Ole Janszo fra Teft, Ole André Skarbøvik fra RiksTV, Bente Kvam Kristoffersen fra Trigger, Maren Aas Nakken fra Splay og Sten Bråthen fra Mediacom.

Prisen «Årets markedsfører» deles ut under MFO Case på Latter 12. mars 2020, og får de som allerede føler seg fristet til å delta er det allerede åpent for å sende inn innsendelser, og fristen for å søke er satt til 14. februar. Her kan du lese mer om søknadsprosessen.

Her ser du de siste ti års vinnere.

2018: Thon Hotels 2017: Tise 2016: Kolonial.no 2015: DNB 2014: Storebrand 2013: SAS 2012: DNB 2011: Lebara (MyCall) 2010: DNB 2009: Kari Traa

Image-text:

På jakt etter kandidater:

Årets jury i «Årets markedsfører» er klare til å jakte etter vinnerkandidater. Her ser du fire av årets medlemmer med juryleder Marianne Otterdahl, Lars Erling Olsen, Kjersti Borander og Petter Gulli. Foto: Eivor Eriksen.

Hele juryen:

Her ser du hele årets jury samlet til fotografering. Foto: Eivor Eriksen.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Pussig at ingen har fått det med seg, sier kreativ leder i Good Morning Naug om likhetene mellom Sbanken- og Power-filmene.
Kampanje 02.08.2020
Professor Lars Olsen i markedsføring ved Handelshøyskolen BI mener koronasmitte «var det siste Hurtigruten trengte nå».
Kampanje 02.08.2020
Flere ansatte har den siste tiden klaget på arbeidskulturen i «The Ellen DeGeneres Show».
Kampanje 31.07.2020
- Dette er ikke greit, sier seniorrådgiver i Redd Barna om tegneserien.
Kampanje 31.07.2020
Morten Hegseth fortsetter som programleder.
Kampanje 31.07.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt