Debatten om klima og kjøtt øker i styrke. Rødt kjøtt blir ofte trukket fram som klimaversting, og nordmenn blir anbefalt å redusere kjøttforbruket sitt blant annet av klimahensyn.
Denne uken varsler turoperatøren TUI at de faser ut rødt kjøtt på menyen på selskapets egne flyvninger. Med rødt kjøtt menes storfekjøtt, svin og lammekjøtt. Ifølge pressemeldingen fra selskapet er initiativet en del av flere tiltak TUI iverksetter for å redusere utslipp forbundet med sin flyvirksomhet.
Men hvor mye CO2-utslipp det er snakk om ønsker ikke TUI si noe om. På spørsmål fra Bondebladet svarer kommunikasjonsansvarlig i TUI, Nora Aspengren, at seksapet ikke ønsker å dele sine tall på dette eksternt.
- Utfasingen av rødt kjøtt på våre flyvninger er en respons på prioriteringer våre kunder oppgir som viktig, og dette er en del av flere tiltak for å redusere utslipp og drivstofforbruk, skriver Aspengren i en epost til Bondebladet.
Bondebladet har gjort sammenligningen.
Bondebladet publiserte i januar 2019 en sammenligning der vi tok utgangspunkt i hvor mye kjøtt gjennomsnittsnordmannen spiste i 2017, på engrosnivå, ifølge rapporten Kjøttets tilstand.
Hvor mye utslipp det er per kilo kjøtt av de ulike kjøttslagene, har vi fått forskningens beste tall på fra Laila Aass ved NMBU. Hun er en av Norges aller fremste på temaet.
Utslippene fra kjøttproduksjonen har vi deretter sammenlignet med utslippene fra å fly.
Vi har etter råd fra Cicero Senter for klimaforsking brukt SAS sin utslippskalkulator. De har en kalkulator som kun viser CO2-utslippet. Cicero anbefaler å gange dette tallet med 1,8 for å finne den reelle klimaeffekten av flyturen. Det har vi gjort.
Helgetur til London = ett år med kjøtt
Resultatet viser at en tur til London med håndbagasje påvirker klimaet like mye som ett år med gjennomsnittlig norsk kjøttforbruk.
Det gjør også to flyturer til Bergen der