Sist det gikk hull på en sokk, kneet på olabuksen eller albuen på en jakke: Stoppet eller lappet du hullet? Eller gikk plagget rett i søpla? Hva med mobilen, radioen eller vaskemaskinen: Forsøker du å få reparert disse tingene om de går i stykker, eller løper du rett i butikken for å skaffe et nytt produkt? Det er så godt som alltid mest miljøvennlig å reparere et ødelagt produkt fremfor å kjøpe et nytt. Men hvor tungt veier dette argumentet egentlig for folk flest i hverdagen?
Visste du at du som medlem i Huseierne har adgang til gratis økonomisk rådgivning på e-post og mange andre fordeler?
Forsøker ikke engang
Dersom du ikke engang forsøker å reparere, er du i godt selskap: Det er nemlig mer vanlig å ikke reparere enn å reparere, viser en studie fra forbruksforskningsinstituttet SIFO. Over halvparten av forbrukerne i en representativ spørreundersøkelse om reparasjon fra 2019, hadde ikke forsøkt å reparere det ødelagte produktet, enten det var klær, mobiltelefoner eller hvitevarer. Forsker Vilde Haugrønnning ved SIFO synes ikke tallet var overraskende høyt.