Khrono
30.04.2018
Forskning. Det aller viktigste i en revidert Langtidplan for forskning og høyere utdanning vil være å se helhetlig på alle aktørene i utdannings- og forskningssystemet, skriver Marianne Synnes.
Innspillene til revideringen av Langtidsplan for forskning og høyere utdanning (LTP) indikerer at sektoren er fornøyd med LTP som instrument for langsiktig prioritering og styring. Men som i OECDs rapport om Norges innovasjonspolitikk (2017), avdekkes også behov for endringer. Jeg ønsker derfor å dele mine tanker rundt en revidering av LTP.
Les merOverordnet kan man si at LTP er konkret og forpliktende på noen av de tematiske områdene, mens den er mindre konkret og forpliktende på andre. Morgendagens kompetansebehov er i mye større grad tverrfaglige, og som OECD også påpeker, må prioriteringer og opptrappinger på tematiske områder i større grad koordineres på tvers av departementer og sektorer.
Regjeringen Solberg har sett behovet for en tydeligere koordinering av forskningspolitikken, og la i 2017 frem en veileder som