Fagbladet
10.12.2019
Nå har vi hatt tre dødsfall på grunn av manglende kollisjonssikkerhet i bussene. Hvor mange må vi oppleve før myndighetene sørger for bedre sikkerhet? spør Ole Roger Berg. Bussjåfør
Alle myndigheter og de fleste politikere toer sine hender og sier at de ikke kan gjøre noe. Det må vedtas forskrifter på europeisk nivå, og det er visstnok vanskelig. Samferdselsdepartementet sier faktisk at Norge ikke kan vedta egne regler for kollisjonssikkerhet i buss.
Les merAnsvarsfraskrivelse
Dette er ren ansvarsfraskrivelse og dessuten helt feil. EU-bestemmelser om helse, miljø og sikkerhet er minimumsbestemmelser. Det betyr at det enkelte land kan ha strengere bestemmelser enn gjeldene lov og regelverk. Kollisjonssikkerhet i buss er en HMS-bestemmelse, selv om den er regulert i andre lovverk. Derfor kan Norge fint vedta at norske busser skal ha bedre kollisjonssikkerhet enn dagens regler. Dette kan departementet, regjerningen eller i siste instans Stortinget vedta. Men det vil selvsagt gjøre bussene i Norge litt