AddToAny

Plastsøppeltrollmannen: Businessen må være bærekraftig

Plastsøppeltrollmannen: Businessen må være bærekraftig
Kjetil Bøhn og Quantafuel vil lede an i plastsøppelrevolusjon
Kjetil Bøhn og Quantafuel vil sitte i førersetet når resirkuleringen av plast revolusjoneres. Forretningsideen tabloid oppsummert: Quantafuel får betalt for å ta imot plastsøppel. Deretter omdannes plasten til olje som igjen blir til plast.

Alder: 50 år.

Sivilstand: Singel, to barn.

Aktuell: Leder og gründer av selskapet Quantafuel, som akkurat har åpnet sin første fabrikk som omdanner plastavfall til olje. Quantafuel-aksjen er blant børsens mest populære.

Bakgrunn: Befalsutdanning, siviløkonom fra NHH og 20 år som gründer, blant annet i Vyke Communications, Agrinos og Quantafuel.

Henger sammen: - Bærekraft og økonomi henger sammen, men først må man lage en business som er finansielt bærekraftig. Hvis ikke blir bærekraftsdelen av virksomheten verdiløs, sier Kjetil Bøhn. Foto: Quantafuel.

Plastberget: Verden har fått øynene opp for problemene plasten skaper. Plasten brytes ikke ned, men smuldres opp og havner til slutt også i vår egen mage. Ifølge WWF spiser vi cirka fem gram plast i uken. Foto: Grønt Punkt.

Quantafuel har siden starten for snart seks år siden jobbet hardt med å videreforedle sine patenterte, kjemiske prosesser som omdanner plastsøppel til diesel og nafta (white spirit), som igjen blir råvarer i ny plast. Målet har vært å skape en i praksis evigvarende sirkulærøkonomi basert på plastsøppel.

Den 20. februar i år mente gründer og administrerende direktør Kjetil Bøhn at selskapet var modent nok til å gå på børs, og ringte i børsbjellen på Oslo Børs. Quantafuel ble notert på Euronext Growth (tidligere Merkur Market) til en kurs på 20,50. Siden har kursen gått som en berg-og-dal-bane med toppnotering på 87,30 og bunnotering på 8,30 kroner. I skrivende stund handles Quantafuel til 40 kroner aksjen, noen få uker etter at selskapet åpnet sin første plastomdanningsfabrikk i Skive i Danmark.

Quantafuel ble børsnotert torsdag 22. februar i år og siden har kursen minnet mest om en berg-og-dal-bane med bunnotering på 8,70 kroner og toppnotering i september på 78 kroner. Foto: Quantafuel.

- Hva er viktigst bærekraft eller økonomi?

- De to områdene henger sammen, men først må man lage en business som er finansielt bærekraftig. Hvis ikke blir bærekraftsdelen av virksomheten verdiløs. Om vi ikke greier å skape en profitabel industri, vil vi heller ikke lykkes med å gjøre noe med plastproblemet, svarer Bøhn.

Kanskje har Bøhn og Quantafuel funnet den perfekte kombinasjonen av økonomi og bærekraft?

Løsningen på det store plastproblemet

Plast er et fantastisk produkt. Det er lett, slitesterkt, bestandig og billig. Plastpakket mat varer lenger, plast gjør det enkelt å posisjonere ut mat og varer. Biler består i hovedsak av plast, 52 prosent av vekten i et nytt Airbus-fly er plast, og så videre. Vi kunne rost plastens egenskaper side opp og side ned, men avslutter med at nesten to millioner mennesker arbeider i plastindustrien bare i Europa og Nord-Amerika.

Det er selvsagt også en bakside ved den utstrakte plastbruken, og de seneste årene har dette vært mest i fokus: Plast brytes svært sakte ned (det tar flere hundre år), og det er vanskelig å sortere ut plast og bruke den på nytt.

G Hvert minutt havner nesten én million plastposer i havet.

G Åtte millioner tonn plast havner i havet hvert år.

G Gjenvinningssystemet for plast er for skjørt. Verden er i plastkrise. For mye er på avveie. For lite gjenvinnes, og unødig bruk må kuttes.

At nordmenn har fått øynene opp for plastproblemet, viser årets TV-aksjon, «Et hav av muligheter». Her samlet nordmenn inn over 230 millioner kroner for å redusere utslipp av 7 000 tonn plast årlig i havet rundt Indonesia, Vietnam, Filippinene og Thailand.

Surfer på bærekraftsbølge

- Det er ikke enkelt å gjøre nytte av den resirkulerte plasten som kommer til fabrikken. Den kan være skitten, og det er ulike kvaliteter og farger blandet og buntet sammen. Vi plukker plasten fra hverandre på molekylnivå. Det er mye mer effektfullt å sortere plasten kjemisk fremfor mekanisk, sier Bøhn.

Forretningsideen til Bøhn og Quantafuel er altså å bruke kjemi for å ta plasten tilbake til utgangspunktet, som i hovedsak er karbon og hydrogen eller diesel og white spirit. Dette blir deretter råvarer for produksjon av ny plast, som etter bruk ender hos Quantafuel, som omdanner plasten til diesel og nafta nok en gang - og slik spinner sirkulærøkonomiens hjul rundt og rundt.

For å få til dette er det ikke nok med kjemiske prosesser. Det kreves produksjonsanlegg: fabrikker eller raffineri, som Bøhn kaller det. Nå er det første raffineriet på plass og i gang i Skive i Danmark. Det kan ta imot 18 000 tonn plast i året, tilsvarende tre lastebillass om dagen. Dette vil gi cirka 15 millioner liter «olje» av høy kvalitet.

Mikroraffineri: Quantafuel har igangsatt sitt første raffineri i Skive i Danmark. Kapasiteten er på cirka 18 000 tonn plast i året, som vil gi cirka 15 millioner liter «olje» av høy kvalitet. Foto: Quantafuel.

Dyr resirkulering

Det har vært mange kritikere av Bøhn og Quantafuel. En av dem, investor Øystein Stray Spetalen, sa følgende i Trygve Hegnars julepodkast julen 2019.

- Jeg var og så på et selskap nå som skulle omdanne plast til olje. Da jeg så de regnestykkene, altså av ett tonn plast får de fem fat olje. Et oljeraffineri produserer 200 til 300 000 fat olje per dag, og så tror de at de skal lage et oljeraffineri av plast. Du må ha 200 000 lastebillass med plast som skal inn i det raffineriet. Det er så dumt, altså, du lurer på om de investorene er født uten hjerne, altså, sa Spetalen i podkasten.

Andre har pekt på at det er mye billigere å pumpe opp olje fra bakken som så blir til plast.

Bøhn medgir at det er mikroraffinerier Quantafuel bygger sammenlignet med oljeraffinerier, men legger til at regnestykkene mangler et par tall.

- Det ene er at vi får betalt for å ta imot plasten, 1 500 til 3 000 kroner per tonn plast. Jeg starter oljeproduksjonen i pluss. Det andre er at nå skattlegger EU ikke-resirkulert plast med 800 euro per tonn. Det gir meg en premium i produksjonen som gjør oss svært konkurransedyktige, motsier Bøhn kritikerne.

Oljebjørnene ser ikke den grønne bølgen

Det er også en tredje faktor. De som er bear på olje, ser bort fra den grønne bølgen.

- At det skulle bli et så skarpt søkelys på plastavfall, visste vi ikke da vi startet Quantafuel i 2015. Det var ingen som snakket om plast da. Verden har gått mange skritt for å bli mer bærekraftig siden. Særlig de siste to-tre årene har avfallsproblematikken og bærekraft virkelig materialisert seg i ny politikk og nytt fokus, sier Bøhn.

Han kaller dette en helt klar og tydelig trend. Alle virksomheter må ta grep for å bli mer bærekraftig. Det kommer krav til industrien om at den er en del av en sirkulær økonomi. Et eksempel er EUs mål om at all plast som brukes i EU-landene i 2030, enten kan resirkuleres eller brukes om igjen.

- Som økonom må man forholde seg til de rammebetingelsene som eksisterer, understreker Bøhn og legger til:

- Kjemisk resirkulering av plast kommer til å bli en milliardindustri enten Quantafuel lykkes eller ikke. Jeg tenker at vi skal lykkes. Vi har en unik teknologi og kan ta en ledende posisjon på dette området.

Bøhn viser til en McKinsey-rapport som anslår at markedet for kjemisk plastresirkulering de neste ti årene vil være på 75 milliarder dollar med 25 milliarder dollar i profitt.

Han understreker at det å jobbe med bærekraft også gir mening fra bedriftsøkonomisk perspektiv, og trekker frem tre punkter:

Det gjør at folk har lyst til å jobbe i Quantafuel.

Investorene vil investere i selskapet.

Pressen synes det er interessant og skriver om dette.

- Folk som jobber i Quantafuel, er stolte av å jobbe her. Det gjelder også barna til våre ansatte. De er glade for at foreldrene jobber for en bedre verden.

Utvikling i gjenvinningsgraden for emballasje av plast i EU

(2006-2017)

Kilde: ec.europa.eu/eurostat

Noen plastfakta

Man antar at det finnes mer enn 150 millioner tonn plast i havet i dag. I år kom det nye 8 millioner tonn.

Vi «spiser» 5 gram plast i uken, tilsvarende et kredittkort.

80 prosent av plasten i havet kommer fra land, og fem land står for 60 prosent av dette. Det er Kina (cirka 30 prosent) og Indonesia, Vietnam, Filippinene og Thailand (cirka 30 prosent til sammen).

1 prosent av plasten i havet flyter, 5 prosent ligger på strendene, 94 prosent ligger på bunnen.

Bare 14 prosent av all plasten i verden resirkuleres.

Årets TV-aksjon, «Et hav av muligheter», vil i samarbeid med lokalbefolkning, myndigheter og næringsliv i Indonesia, Vietnam, Filippinene og Thailand redusere utslipp av plast til elver og hav med 7 000 tonn årlig.

Slik skal du sortere plastavfallet

Ren plastemballasje er plastavfall (plastposer, påleggsemballasje, plastflasker, plastkanner, plastbeger). Skyll plasten i kaldt vann om den er skitten.

Blank folie (for eksempel rundt blomster) er som regel plast. Hvis du er i tvil om hvorvidt det er cellofan eller plast, kan du vri på materialet. Hvis det ikke sprekker opp, er det cellofan og skal i restavfallet.

Hardplast skal ikke i plastavfallet. Hardplast er for eksempel plastesker, oppvaskbørster og plastleker.

Isopor skal ikke i plastavfallet. Mindre mengder kan leveres i restavfallet, mens større mengder kan leveres på en gjenbruksstasjon.

La korker være av, slik at plasten tørker og kan komprimeres mest mulig i renovasjonsbilen.

Det meste av den norske, sorterte plasten blir pakket i baller og fraktes til sorteringsanlegg i Tyskland. Derfra går de ulike plastkvalitetene til fabrikker i hele Europa. To-tre lastebillass per dag havner i Quantafuels raffineri i Danmark.

Kilder: WWF, Grønt Punkt, sortere.no og kommuners websider

Økonomer - bli gründere!

Bøhn har satt alt inn på å bygge opp Quantafuel siden starten, noe som blant annet har gitt ham stor personlig gjeld. For et par måneder siden solgte han 20 prosent av aksjene sine i selskapet for å betale gjeld og kunne kjøpe seg egen bolig. Det skapte en viss uro blant enkelte småinvestorer, men Bøhn selv sier at han blir en bedre leder med mindre gjeld.

- Å være entreprenør er helt galimatias. Quantafuel har vært omtrent konkurs tre ganger. En gründerbedrift er jo det samme som en barnehage på steroider. Å være entreprenør er selvpining, men motivasjonen har hele tiden vært å bygge opp et internasjonalt selskap, sa Bøhn til Finansavisen i et større intervju i oktober.

Til Magma sier han at det er altfor få økonomer som blir gründere.

- Økonomene kan ikke bare sitte på sidelinjen og la alle andre drive med entreprenørskap. Norge ville være tjent med at økonomer tok mer risiko, men økonomer generelt er for risikoaverse.

- Hva er den største overraskelsen du har hatt i jobben med å bygge opp Quantafuel?

- At vi i mai hadde en uke uten overraskelser. Gründerens hverdag er jo å stadig løse problemer og utfordringer, svarer Bøhn.

Kjetil Bøhns tre viktigste råd i bærekraftsarbeidet

Følg med på og forstå strømningene som er rundt deg. Disse strømningene er en mulighet og en trussel. Selskaper som ikke greier å endre forretningsmodell, er ikke liv laga.

Quantafuel er en entreprenørbedrift. Da må man snu seg raskt og både evne og tørre å ta beslutninger selv om de går på tvers av det man trodde for to-tre år siden.

Se fremover. I en entreprenørbedrift må 99 prosent av energien brukes fremover. Man kan ikke bry seg for mye om ting som blir sagt eller gjort som er feil, eller om feilene man har gjort. Man må gå videre.

Økonomen som endringsagent - en serie om hvordan økonomer bidrar til en mer bærekraftig verden

I denne serien møter vi økonomer i små og mellomstore virksomheter over hele landet som gjør en forskjell for klima, miljø og bærekraft. Som bidrar til en mer bærekraftig verden. Som forteller hvordan de har påvirket bedriften slik at den har gått fra å være lønnsom til å bli bærekraftslønnsom. Har du tips til hvem som bør intervjues? Send en e-post til kommunikasjonsansvarlig Gry Ljøterud i Econa på gry@econa.no

Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Magma 28.02.2024
Det er det store spørsmålet etter rapporten fra Klimautvalget 2050. Utvalget anbefaler full stans i leting etter olje og gass i nye områder. Men det blir ikke dagens regjering som vedtar en solnedgangsmelding for norsk petroleumssektor.
Magma 28.02.2024
Vinylplatene har for lengst gjenvunnet hylleplass i stua hos musikkelskerne. Nå er også CD-platene på vei tilbake inn i varmen, takket være Christer Falck og hans folkefinansiering.
Magma 28.02.2024
Digitaliseringen i offentlig sektor fører ofte med seg store IT-systemer som utvikles og driftes av mange team, ofte ved å benytte smidige utviklingsmetoder. I slike storskala settinger er god koordinering avgjørende på grunn av avhengigheter mellom teamene som kan senke farten og kvaliteten på leveransene.
Magma 28.02.2024
I dag gjennomføres stadig mer av IT-utviklingen i offentlig sektor ved hjelp av smidige (agile) metoder.
Magma 28.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt