- Mange havnet nok litt tilfeldig på dette fagområdet, som nå er blitt veldig stort. Det er fordi samfunnet er gjennomdigitalisert, og alt og alle er koblet på internett. Tidligere hadde det å kjøpe klær, lese aviser eller dra på trygdekontoret ingen ting med data å gjøre. I det har det alt med data å gjøre, sa Opdahl da han åpnet Wiersholm-konferansen Oslo Privacy Conference, næringslivets største møteplass for personvern og GDPR.
I dag kommer du ikke unna personvern og GDPR, enten du driver en liten nettbutikk eller pumper opp olje fra Nordsjøen, sa han.
- Et konkurransefortrinn
Etter at GDPR trådte i kraft i juli 2018 har personvern blitt et stadig større fagfelt for advokater. Bare i Wiersholm arbeider et team på om lag ti medarbeidere innenfor personvern-paraplyen, og spesialiseringen øker.
- Alle må forholde seg til personvernet på ett eller annet vis. Vi merker en compliance-tsunami. Men selskaper satser ikke på å bli gode på personvern av hensyn til seg selv, men for å få økt tillit overfor kunder og ansatte, og for å etablere et konkurransefortrinn, sier Opdahl.
Han understreker at personvernet ikke gjelder i et vakuum, men må avveies mot andre, viktige samfunnshensyn.
- Er det for eksempel Datatilsynet som bør bestemme over innovasjonen innenfor helsefeltet og hva slags statistikk vi skal ha, spurte han.
I salen satt nærmere fire hundre advokater og andre næringslivsfolk som var kommet til Bristol Hotel i Oslo for å høre eksperter snakke om cybersikkerhet, behandlingsgrunnlag som vilkår i GDPR og debatt om personvernets stilling i samfunnet.
- Stille før stormen
Datatilsynet påklager stadig flere vedtak til Personvernnemnda, og et betydelig antall saker overprøves, fortalte Opdahl.
I 2021 ble det ilagt skyhøye overtredelsesgebyrer for brudd på GDPR. I fjor falt både antalle