Våre Veger
21.05.2020
Hvis trafikken på vegen får styre, så kan veglyset bli dimmet ned i to tredjedeler av driftstiden.
I 2015 var Vegvesenet i gang med å teste ut vegbelysning på flere fylkesveger i Vestfold. Våre Veger intervjuet overingeniør Ragnar Gjermundrød i Statens vegvesen region sør, som var spent på utfallet. I dag er han ansatt i Vestfold og Telemark fylke som teamleder elektro og veilys, og har mange av de samme oppgavene som før.
Prosjektet handler altså blant annet om energisparing. Rundt 200 LED-armaturer med forskjellige tilknyttede løsninger ble montert langs to fylkesveger i Vestfold. De mest interessante resultatene er fra armaturer som ble knyttet opp mot radarstyring; veglyset er i utgangspunktet neddimmet når det er mørkt, mens radarbaserte styringsmoduler skrur på lyset når trafikken nærmer seg.
De to strekningene er fylkesveg 313 (gamle E18) mellom Holmestrand og Sande, og fylkesveg 325 mellom Tønsberg og Horten. 313-strekningen har lav ÅDT (rundt 3000), og det er høye master med lang avstand mellom dem. Fylkesveg 325 har avlastet Horten-Moss i alle år og har rundt 12.000 i ÅDT. Mastene er lavere og det er kortere avstand mellom dem. I sum skal strekningene representere et godt gjennomsni
Gå til medietProsjektet handler altså blant annet om energisparing. Rundt 200 LED-armaturer med forskjellige tilknyttede løsninger ble montert langs to fylkesveger i Vestfold. De mest interessante resultatene er fra armaturer som ble knyttet opp mot radarstyring; veglyset er i utgangspunktet neddimmet når det er mørkt, mens radarbaserte styringsmoduler skrur på lyset når trafikken nærmer seg.
De to strekningene er fylkesveg 313 (gamle E18) mellom Holmestrand og Sande, og fylkesveg 325 mellom Tønsberg og Horten. 313-strekningen har lav ÅDT (rundt 3000), og det er høye master med lang avstand mellom dem. Fylkesveg 325 har avlastet Horten-Moss i alle år og har rundt 12.000 i ÅDT. Mastene er lavere og det er kortere avstand mellom dem. I sum skal strekningene representere et godt gjennomsni