NTL-magasinet
03.06.2020
Deler av IT-driften i NRK settes snart ut til et privat selskap uten tariffavtale. Veien til brukerne blir lengre, og de ansatte frykter at sendinger kan falle ut.
Like før Dagsrevyen skal på luften, svikter en av PC-ene i redaksjonslokalet. Hvem kan umiddelbart sørge for at ikke TV-skjermene går i svart i de tusen hjem?
Christer Berg (33) er en av dem det har vært greit å ty til i slike situasjoner. Etter ti år i NRK kjenner han systemene som brukes og rutinene som følges, og han vet hvem som kan kontaktes der hvor han selv ikke strekker til.
I juni overføres han, sammen med åtte kolleger og en sjef, til det internasjonale selskapet Sopra Steria som har 1800 medarbeidere i Norge. Han er ikke udelt negativ til et slikt skifte, men tror NRK har mye å tape på å ikke beholde kompetansen på Marienlyst:
- Vi som har vært her en stund, har en helt spesiell kunnskap om hvordan de ansatte i radio og TV jobber. Vi kjenner arbeidsflyten og vet det som trengs for å yte den beste servicen.
Trine Steen som er leder av fagforeningen hans, NTL NRK, mener på generelt grunnlag at de som utfører oppgaver for NRK, bør være ansatt i bedriften.
- Det har blant annet med det faglige mangfoldet å gjøre, det at du vet hvem du til enhver tid kan kontakte. For alt henger sammen med alt. Det er synd at NRK ikke skjønner at dette handler om mer enn å ha en ren IT-tjeneste.
Les opprinnelig artikkelChrister Berg (33) er en av dem det har vært greit å ty til i slike situasjoner. Etter ti år i NRK kjenner han systemene som brukes og rutinene som følges, og han vet hvem som kan kontaktes der hvor han selv ikke strekker til.
I juni overføres han, sammen med åtte kolleger og en sjef, til det internasjonale selskapet Sopra Steria som har 1800 medarbeidere i Norge. Han er ikke udelt negativ til et slikt skifte, men tror NRK har mye å tape på å ikke beholde kompetansen på Marienlyst:
- Vi som har vært her en stund, har en helt spesiell kunnskap om hvordan de ansatte i radio og TV jobber. Vi kjenner arbeidsflyten og vet det som trengs for å yte den beste servicen.
Trine Steen som er leder av fagforeningen hans, NTL NRK, mener på generelt grunnlag at de som utfører oppgaver for NRK, bør være ansatt i bedriften.
- Det har blant annet med det faglige mangfoldet å gjøre, det at du vet hvem du til enhver tid kan kontakte. For alt henger sammen med alt. Det er synd at NRK ikke skjønner at dette handler om mer enn å ha en ren IT-tjeneste.