AddToAny

Over 150.000 seere satt våkne for å se Norges første OL-gull på ni år

På fredag var det åpningsseremoni og offisiell start på Tokyo-OL. Discovery, som har TV-rettighetene her til lands, har fått en solid start på lekene.
De Olympiske Lekene i Tokyo er endelig i gang - et år på overtid.

Sportsdirektør i Discovery Morten Johannessen forteller at det har vært spent stemning på Discoverys kontorer i tiden før lekene.

- Det har vært høye skuldre her noen uker og måneder, ikke minst med tanke på alle utfordringene pandemien har servert oss, så det er deilig å komme i gang og konstatere at OL spiller bra og at det norske folk kan se og nyte mesterskapet på discovery+ hvor enn de befinner seg, sier Johannessen og legger til at han er fornøyd med hvordan åpningshelga har gått.

- Det er fryktelig mye som kan gå galt når vi sender direkte nesten døgnet rundt, på mange kanaler og flater, men heldigvis har vi kommet godt ut av startblokken, sier han.

Mange satt våkne

Norge har vært i aksjon i flere idretter under åpningshelga og allerede sikret seg OL-gull for første gang siden lekene ble arrangert i London i 2012.

Gullet var det Kristian Blummenfelt som sto for da han vant triatlon-øvelsen natt til mandag. Øvelsen som hadde start klokken 23:30 og målgang rundt klokken 01:40 norsk tid, lokket mange til skjermen tross dens ugunstige konkurransetimer.

Hele 165.000 var våkne i de sent på natten for å få med seg triumfen.

Johannessen forteller at noe av sjarmen med sommer-OL er nettopp det å følge med på utøvere man aldri har hørt om før, i idretter man aldri har fulgt med på tidligere.

- Jeg vil både gratulere og takke Kristian Blummenfelt. Det var utrolig gøy at han knallet til med Norges første OL-gull, og forhåpentligvis blir det ikke det siste. 165.000 triatlon-seere midt på natten er flotte seertall, og det viser også at folk har fått med seg at det var noe på gang, at her hadde Norge medaljesjanser, sier Johannessen.

Flest har sett håndball

Gjennom helgen sørget strømmetall på discovery+ og lineære seertall på TVNorge og Eurosport-kanalene for at Discovery var største TV-gruppe lørdag og søndag, som var de første fulle øvelsesdagene.

Det er de beste seerandelene både kanalen TVNorge og Discovery som gruppe har hatt siden de sendte vinter-OL i 2018. Lørdag og søndag hadde Discovery en andel på 50 prosent seere i aldersgruppen 20 - 59 år.

Den mest poopulære sendingen så langt for Discovery var da Norge møtte Sør-Korea i håndball for kvinner søndag morgen. I snitt fulgte 231.00 seere kampen, med en topp på 280.000 seere.

Sportsdirektør Morten Johannessen er fornøyd med seertallene innledningsvis, og tror det bare vil gå oppover.

- OL er så vidt kommet i gang, og vi har mange norske kanoner i vente. Mange gleder seg nok til Karsten Warholm og Jakob Ingebrigtsen, og etter hvert stiger også spenningen for håndballagene våre og sandvolleyballgutta. Bare for å nevne noen høydepunkter som fort kan gi magiske OL-minner for det norske folk. Nå sier også værmeldingen at det kan være på tide å trekke innendørs framover. Så dette lover veldig godt både for vår del og for seernes del, sier Johannessen

Leken startet som nevnt på fredag 23. juli og varer frem til søndag 8. august.

Image-text:

Gull:

Kristian Blummenfelt sikret gull i triatlon da han rykket fra tetgruppen kun kilometer før mål. Det var det mange nordmenn som ville få med seg. Hele 165.00 fulgte med på TV-skjermen da Blummenfelt løp over mållinjen. Foto: Lise Åserud/NTB

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Å vinne Fagpresseprisen er som å ta gull i mangekamp, sier juryleder Kjersti Løken Stavrum.
Kampanje 16.09.2021
Overtar 60 prosent av aksjene i Try. - Gullstandarden på et selskap, mener Kjetil Try.
Kampanje 16.09.2021
- Målet er at våre medlemmer, gamle som nye, virkelig skal se verdien av den frivillige jobben vi legger i dette, sier styreleder i Mediaforum.
Kampanje 16.09.2021
- Programmet har fått en langt mer lovende start enn byggeprosjektet, sier kommunikasjonsdirektør.
Kampanje 16.09.2021
- Det har vært frustrerende til tider, sier Kristine Nergaard om byrålivet.
Kampanje 16.09.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt