HK-Nytt
24.01.2022
De ansatte i klesbutikken Zizzi på Jessheim var misfornøyde med at de måtte bruke fritida på opplæring på en app. Det fikk de en løsning på.
I 2019 fikk de ansatte beskjed om at mye av opplæringen og kommunikasjonen i Zizzi kom til å foregå på appen Relesys. Ellen Merete Thollefsen, som er tillitsvalgt i Zizzi-butikken på Jessheim, viser fram appen på nettbrettet sitt. Da appen ble rullet ut i Zizzi-kjeden samme år, ble det gjort uten at det ble drøftet med tillitsvalgte eller ansatte. Klesbutikkjeden, som er eid av danske Ball Group, har 30 butikker over hele Norge i tillegg til butikker i andre nordiske land.
Relesys er en app til nettbrett eller smarttelefonen hvor de ansatte kan se videoer om nye kleskolleksjoner, artikler om tekstilmaterialer, kampanjer, samt opplæring i rutiner.
Thollefsen fant fort ut at å holde seg oppdatert på informasjonen i appen la beslag på mye av en allerede travel arbeidshverdag. Tiden strakk ikke til, og det betydde at noen av kollegene følte seg tvunget til å oppdatere seg på fritida.
- Når vi er på jobb skal vi gjøre om på vareutvalget, betjene kunder og rydde i butikken. Det sier seg selv at tiden ikke strekker til å lese alle meldinger og videoer som dukker opp på Relesys. I tillegg jobber vi alene i butikken, sier hun.
Handlekraftig
Som tillitsvalgt tok Thollefsen derfor initiativ til et drøftelsesmøte om appen med butikksjefen høsten 2019.
- Vi mente at det ikke var riktig at vi skulle bruke fritida vår på en jobbapp - helt gratis. Derfor foreslo jeg for butikksjefen at vi skulle få en halvtime ekstra betalt i måneden.
Butikksjefen viste forståelse og innvilget den ekstra halvtimen.
- Det var vi så glade for, og det er derfor jeg ønsker å fortelle om dette. Det er faktisk mulig å gjøre noe når nye arbeidsoppgaver går utover fritida di.
Thollefsen synes også at butikksjefer som viser forståelse og samarbeider med ansatte bør få ros i med
Les opprinnelig artikkelRelesys er en app til nettbrett eller smarttelefonen hvor de ansatte kan se videoer om nye kleskolleksjoner, artikler om tekstilmaterialer, kampanjer, samt opplæring i rutiner.
Thollefsen fant fort ut at å holde seg oppdatert på informasjonen i appen la beslag på mye av en allerede travel arbeidshverdag. Tiden strakk ikke til, og det betydde at noen av kollegene følte seg tvunget til å oppdatere seg på fritida.
- Når vi er på jobb skal vi gjøre om på vareutvalget, betjene kunder og rydde i butikken. Det sier seg selv at tiden ikke strekker til å lese alle meldinger og videoer som dukker opp på Relesys. I tillegg jobber vi alene i butikken, sier hun.
Handlekraftig
Som tillitsvalgt tok Thollefsen derfor initiativ til et drøftelsesmøte om appen med butikksjefen høsten 2019.
- Vi mente at det ikke var riktig at vi skulle bruke fritida vår på en jobbapp - helt gratis. Derfor foreslo jeg for butikksjefen at vi skulle få en halvtime ekstra betalt i måneden.
Butikksjefen viste forståelse og innvilget den ekstra halvtimen.
- Det var vi så glade for, og det er derfor jeg ønsker å fortelle om dette. Det er faktisk mulig å gjøre noe når nye arbeidsoppgaver går utover fritida di.
Thollefsen synes også at butikksjefer som viser forståelse og samarbeider med ansatte bør få ros i med