Våre Veger
26.02.2020
Han kjører nærmere 80.000 kilometer i året for å sørge for at barrierene holder.
På moloen ut i havet mot Hadselbrua i Vesterålen står en rad spinkle plastmarkører som barriere mot havet, etter et trafikkdrama tre dager tidligere. Lastebilsjåføren i lokalt entreprenørselskap valgte å dra bilen av vegen for å unngå kollisjon med en møtende personbil, og endte et godt stykke ut i det iskalde vannet. Hendelsen forløp uten alvorlig personskade, men etterlot seg en 40 meter lang åpning i autovernet.
Alltid parat
En slik situasjon kan ikke vegeieren leve med særlig lenge, så det gikk ikke lang tid etter ulykken før det kimet i telefonen hos Nordnorsk Veisikring. Selskapet har vedlikeholdskontrakten på vegsikring i Lofoten og Vesterålen, og har normalt to til fire uker på seg til å utbedre skader i vegsikringen. Men når skaden oppstår på ekstra kritiske steder står de alltid klar til å ordne opp på kortere varsel.
På denne tiden av året er rekkverksmontør Marcus Jönsson vant med å farte rundt på hastejobber. For mens planlagte jobber for det meste skjer om sommeren og høsten, går vinterhalvåret stort sett med til reparasjoner og småjobber.
Raskt gjort
Tilriggingen går raskt, og med vante hender på fjernstyringen styrer Jönsso
Gå til medietAlltid parat
En slik situasjon kan ikke vegeieren leve med særlig lenge, så det gikk ikke lang tid etter ulykken før det kimet i telefonen hos Nordnorsk Veisikring. Selskapet har vedlikeholdskontrakten på vegsikring i Lofoten og Vesterålen, og har normalt to til fire uker på seg til å utbedre skader i vegsikringen. Men når skaden oppstår på ekstra kritiske steder står de alltid klar til å ordne opp på kortere varsel.
På denne tiden av året er rekkverksmontør Marcus Jönsson vant med å farte rundt på hastejobber. For mens planlagte jobber for det meste skjer om sommeren og høsten, går vinterhalvåret stort sett med til reparasjoner og småjobber.
Raskt gjort
Tilriggingen går raskt, og med vante hender på fjernstyringen styrer Jönsso