- Jeg unner alle som driver med melk, å få seg en robot, sier Jonas Ruud-Lund.
Sammen med samboer Julie Dahl driver han Valmsnes gård på tiende året.
- Vi var jo mer eller mindre uvitende om landbruk da vi kom hit, så vi har virkelig bygd stein for stein, og prøvd ut forskjellige ting, sier de.
I dag er det melkeproduksjon som er i fokus, og et gårdsysteri hvor merkevaren som kommer ut, bærer navnet Valmsnes gård.
SÅ MANGTInntil i fjor vinter melket paret sine åtte kyr i det gamle båsfjøset.
- Men vi har hatt mer kvote enn vi har klart å fylle. Det går cirka 50 - 60 tonn melk i ysteriet hvert år. Vi ønsket å levere mer melk til Tine, forteller Julie.
Valget om å starte en ombyggingsprosess og dreie hverdagen mot å være litt større melkeprodusenter, handlet også om privatlivet.
- Det har gått med mange arbeidstimer på mangesysleriet her, og nå ønsker vi å prioritere familie og fritid mer enn vi har gjort, meddeler de.
Ved siden av de åtte melkende dyra, har de også hatt ammeku. Utegriser har de fortsatt, og kjøttet selger de privat.
- Å bygge en merkevare tar tid, og i det siste har vi brukt mange timer i bil for å blant annet delta på REKO-ringer i nærområdet og i Oslo. Det har vi også trappet ned på nå. Nå kjører jeg en tur til Oslo hver uke, men da er det restauranter og butikker jeg er innom, sier Julie.
MER MELKSkal du satse på melk i dag, er det helt naturlig at b�