Ifølge den ferske rapporten bør Norge lage et felles sentralt organ for karriereveiledning, og de mener det er viktig at staten styrer høyere utdanning strengt for å sørge for at arbeidslivet får kandidater med relevant kompetanse.
Problematisk selvtilfredshet
I rapporten har OECD sett på norsk høyere utdannings evne til å koble tilbud og etterspørsel etter konkrete ferdigheter, og ikke bare formelle kvalifikasjoner.
Det er lav produktivitet i norsk høyere utdanning. Satsing på høyere utdanning er god, men det som kommer ut i andre enden er ikke like bra. Dirk van Damme OECD
- Norge har imponerende høy sysselsetting blant de man utdanner, en av de høyeste gradene av sysselsetting vi kjenner til. Så det er fristende å si at det ikke finnes problemer med utdanningene, sa van Damme, men han advarte:
- Den selvtilfredsheten graden av sysselsetting medfører mener vi er et problem, sa OECD-direktøren til en rekke frammøtte i Kunnskapsdepartementet.
Relevansen i norsk høyere utdanning har vært målt blant studentene som har deltatt i både Studiebarometeret og kandidatundersøkelser, der førstnevnte riktignok er basert på studentenes vurdering mens de fortsatt går på studiet.
I 2017 viste Studiebarometeret at det er studienes relevans for arbeidslivet norske studenter er mest fornøyde med.
Den belgiske pedagogen forklarte at det norske arbeidsmarkedet er lite opptatt av ferdigheter, men mer av formelle kvalifikasjoner. Andre land legger mindre vekt på formelle k