Utdanning
22.02.2019
Planlegging av undervisning er viktig, men all undervisning må bygge på tillit og relasjonsbygging i møte med elevene.
Boka henvender seg primært til lærerstudenter for 8.-13. trinn, men også lærere og lærerutdannere vil ha nytte av den. Selv om eksemplene er hentet fra videregående skole, vil ideene lett kunne overføres både til ungdomsskole og barneskole. Boka er på bare vel 100 sider, men likevel er den både omfattende og innholdsrik.
Alle lærere ønsker å gi god undervisning, og bokas mange råd og tips vil utvilsomt bli tatt imot med takk. Dessverre føler mange lærere seg bundet av læreboka, noe som kan gjøre det vanskelig å tilpasse undervisningen til de enkelte elevenes faglige nivå og behov. Dette problemet har naturlig nok i størst grad nyutdannede lærere. Å være lærer omfatter blant annet dyptgripende arbeid med relasjoner og kunnskaper over tid, noe som selvsagt kommer med erfaring. Derfor er det så viktig at mentorordninger for nyutdannede blir mer enn bare uforpliktende utsagn.
Forfatteren har lang erfaring både som lærer og lær
Gå til medietAlle lærere ønsker å gi god undervisning, og bokas mange råd og tips vil utvilsomt bli tatt imot med takk. Dessverre føler mange lærere seg bundet av læreboka, noe som kan gjøre det vanskelig å tilpasse undervisningen til de enkelte elevenes faglige nivå og behov. Dette problemet har naturlig nok i størst grad nyutdannede lærere. Å være lærer omfatter blant annet dyptgripende arbeid med relasjoner og kunnskaper over tid, noe som selvsagt kommer med erfaring. Derfor er det så viktig at mentorordninger for nyutdannede blir mer enn bare uforpliktende utsagn.
Forfatteren har lang erfaring både som lærer og lær