Et såkalt «Kompetanseprosjekt» betyr at hovedmålet skal være å utvikle kompetanse i det praksisfeltet som prosjektet forsker på, i tillegg til akademisk forskning. Det er klare krav om brukermedvirkning og at forskningsbehovet skal komme fra praksisfeltet. Prosjektet har innebåret et tett samarbeid mellom forskere, barnehagepersonale, en arkitekt og en landskapsarkitekt.
Umiddelbar gevinst
- En umiddelbar gevinst med prosjektet var kommunikasjonen mellom de barnehageansatte og de andre fagdisiplinene, sier Jens Zeevaert. Han er landskapsarkitekt i Asplan Viak og leder for NLA Trøndelag og har deltatt i prosjektet EnCompetence:
- Veilederen er et bidrag til en økt tverrfaglighet og et felles språk. Jeg liker godt den helhetlige og tverrfaglige tilnærmingen. Arkitekten skal ikke bare tenke på bygningen, og jeg som landskapsarkitekt skal ikke bare tenke på uteområdene. Det funker ikke sånn at arkitekten har lagt grepet, og så kommer jeg etterpå og pynter litt ute. Det er viktig at det er en sammenheng mellom plassering, og at det er et samspill mellom arkitekt, landskapsarkitekt og eventuelt planlegger.
Han forklarer at målet med prosjektet i første omgang var å utvikle kunnskap om hvordan man kan bygge og bruke