Bakgrunnen for kampanjen er misnøye med hvordan Facebook håndterer hatefulle ytringer og spredningen av falsk informasjon på sine plattformer.
Nå skyter kampanjen virkelig fart internasjonalt. En rekke gigantfirmaer, som blant annet Coca Cola, Ford, Levis, Unilver, Starbucks, The North Face, Adidas, Ford, Target og Pfizer har valgt å stanse annonsering på Facebook.
- Helt riktig for oss
Nå melder også Strømmestiftelsen seg på.
- Denne kampanjen handler om å stanse hatprat, løgn og vold. Vi jobber blant annet mot diskriminering og vold. For oss er det helt riktig å delta i denne boikotten av Facebook, sier kommunikasjons- og markedssjef i Strømmestiftelsen, Gase Handeland til Bistandsaktuelt. Boikotten gjelder også Instagram som eies av Facebook.
Han mener Facebook kan gjøre langt mer enn de gjør for øyeblikket for å stanse løgn og «hat-prat».
- I mange av våre samarbeidsland er Facebook svært mye brukt. Når Facebook klarer å stramme inn på hva de tillater på en rekke andre områder så mener vi at de også kan klare å strammer inn på hva de tillater av hatefulle, rasistiske og farlige ytringer på sine