Men det betyr ikke nødvendigvis at antallet hjelpemiddelsentraler reduseres tilsvarende, forklarer direktør i Nav Hjelpemidler og tilrettelegging, Liv Welde Johansen.
- Det er ingen automatikk i at vi endrer antallet hjelpemiddelsentraler fordi fylkesgrensene flytter seg, sier hun til Handikapnytt.
Tett samarbeid
Johansen understreker at de tar utgangspunkt et annet sted i sin planlegging, nemlig i hvordan Nav kan tilby bedre tjenester til hjelpemiddelbrukere i framtiden og hvordan dette best kan organiseres når andelen eldre i befolkningen øker sterkt.
Økt digitalisering og forenklede søknadsprosedyrer er en viktig del av svaret på den store utfordringen, forklarer Liv Welde Johansen.
- Det er også viktig at det ikke blir for store avstander i formidlingssystemet. Vi må jobbe tett med både brukerne og kommunene, påpeker hun.
Det er også viktig at det ikke blir for store avstander i formidlingssystemet. Vi må jobbe tett med både brukerne og kommunene.
Det kommer til å bli endringer i organiseringen av hjelpemiddelsentraler i forhold til i dag. Noe er bestemt, og noe har foreløpig ikke kommet lenger enn til planleggingsfasen.
- Vi har bedt lederne for alle hjelpemiddelsentralene om å snakke med hverandre for å finne