Våre Veger
06.11.2019
7. oktober offentliggjorde regjeringen sitt forslag til statsbudsjettet for 2020. Opplysningsrådet for veitrafikken har vurdert vei- og samferdselsdelen av budsjettet, og har kommet frem til følgende uttalelse:
BUDSJETTET OPPRETTHOLDER ET høyt nivå på riksveiinvesteringene, i tråd med planene i Nasjonal Transportplan. OFV er ikke fornøyd med bevilgningene til vedlikehold, verken på riksvei eller på fylkesvei. Vi er særlig bekymret over tilstanden på fylkesveiene. Risikoen for å bli drept eller hardt skadd på fylkesveiene har økt sammenlignet med risikoen på riksvei, og budsjettet vil ikke fylkeskommunene nok kraft til å bedre tilstanden på sine veier.
Høyt nivå på riksveiinvesteringene - og viktige justeringer
Det er et høyt nivå på riksveiinvesteringer. Viktige prosjekter ligger inne i statsbudsjettforslaget. OFV er glad for at eksempelvis E18 vest for Oslo, og E6 Manglerudprosjektet får midler til reguleringsplaner. Det er allikevel bekymringsfullt at oppfyllingsgraden er på 47,1 prosent. Av erfaring vet vi at det kan være vanskelig å ta igjen et slikt etterslep i kommende budsjetter.
Prosjekter må gjennomføres sammenhengende og i helhet. Et eksempel på at dette ikke har skjedd, er E18 fra Vinterbro til Ørje, og spesielt strekningen Retvedt-Vinterbro. Her har stykkevis o
Gå til medietHøyt nivå på riksveiinvesteringene - og viktige justeringer
Det er et høyt nivå på riksveiinvesteringer. Viktige prosjekter ligger inne i statsbudsjettforslaget. OFV er glad for at eksempelvis E18 vest for Oslo, og E6 Manglerudprosjektet får midler til reguleringsplaner. Det er allikevel bekymringsfullt at oppfyllingsgraden er på 47,1 prosent. Av erfaring vet vi at det kan være vanskelig å ta igjen et slikt etterslep i kommende budsjetter.
Prosjekter må gjennomføres sammenhengende og i helhet. Et eksempel på at dette ikke har skjedd, er E18 fra Vinterbro til Ørje, og spesielt strekningen Retvedt-Vinterbro. Her har stykkevis o