Ansvarlig redaktør og adm. direktør i Morgenbladet, Sun Heidi Sæbø. Foto: Christian Belgaux / Morgenbladet
Den andre tingen Sæbø trekker fram er hvor omskiftelig avisen har vært siden starten i 1819. Fra å være Norges første dagsavis til å bli en intellektuell ukeavis på 1990-tallet.
«Min egen vei til avisen tror jeg er typisk. Da jeg søkte jobb i Morgenbladet, var det posisjonen som utfordrer i norsk offentlighet som tiltrakk meg. Morgenbladet var publikasjonen som valgte andre perspektiver og vinklinger enn de gjengse. Derfor er den nye logoen vi nå presenterer på forsiden, tydelig inspirert av Morgenbladets logoer fra 1993 og fremover - perioden da avisen fant sin identitet som ukeavis», skriver Sæbø.
Hun legger til:
«Behovet for denne annerledesavisen er ikke blitt noe mindre i dagens medielandskap. Det viser seg også tydelig i at vi aldri i vår over to hundre år lange historie har hatt høyere opplag eller flere abonnenter enn i dag.»
Les hele lederen hos Morgenbladet.
Image-text:
Nye Morgenbladet til venstre. Blant annet er logoen endret.
Skjermdump morgenbladet.no