AddToAny

Mener Aftenpostens Equinor-podkast kan være et brudd på markedsføringsloven

- Vår umiddelbare reaksjon er at loven neppe er relevant i denne sammenhengen, svarer stabssjef i Aftenposten.
Det har stormet rundt Aftenposten og annonsør-podkasten fra Equinor som dukket opp i feeden til abonnentene av Forklart lørdag 26. oktober. Reaksjonene har både kommet fra pressefolk, politikere som Evind Trædal i MDG og fra folk som jobber i reklamebransjen.

- Problemet er ikke at Aftenposten selger lydannonser inni episodene. Problemet er at Aftenposten har solgt programmets merkevare med hud og hår, eller i dette tilfellet: med konsept, grafisk profil og ordinær podcast-strøm, skrev Maria Egeland og Karoline Nybakk i Kitchen i rekalmebyrået Kitchen i en kommentar på Kampanje.

Nå mener kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen at dette også kan være et brudd på markedsføringsloven. I en kronikk viser han til paragraf 15 i denne loven, som sier at det er «forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon».

Dette mener han også inkluderer RSS-feeder, som er distribusjonsmetoden bak podkast.

- I tilfellet Aftenpostens Forklart-podkast, har jeg samtykket til at de kan sende meg nye episoder av deres redaksjonelle episoder, samtidig har de valgt - uten mitt samtykke - å sende meg annonse-episoder fra Equinor. Det kan sammenlignes med at jeg har valgt å abonnere på et elektronisk nyhetsbrev fra Aftenposten. Etter ett år velger Aftenposten å selge epost-adressen min videre til Equinor, slik at de kan begynne å sende meg reklame, skriver Nygård-Hansen.

- Det fremstår dermed som et klart brudd på markedsføringslovens paragraf 15, legger han til.

- Skulle ha innhentet samtykke

- Hva skiller Equinor-podkasten fra podkaster som i utgangspunktet er reklamefrie, men som etter hvert fylles med reklamepauser?

- Her har man, som også har vært kritikken tidligere, rett og slett solgt podkasten og podkastens publikum til en ekstern aktør. Man har ikke blandet reklame inn i produktet som man abonnerer på, sier Hans-Petter Nygård-Hansen til Kampanje.

- I Aftenpostens tilfelle skulle de ha innhentet samtykke til at RSS-feeden også brukes til rene annonsefinansierte episoder, mener han.

Kommunikasjonsrådgiveren har tidligere uttalt seg positivt om det nye annonseformatet.

- Jeg er ikke motstander av at man eksperimenterer og tester ut nye ting, men man må holde seg innenfor loven.

Aftenposten: - Neppe relevant

Stabssjef Morten Andersen i Aftenposten er ikke enig i Hans-Petter Nygård-Hansens tolkning av lovverket.

- Forbrukertilsynet påpeker at det ikke noen eksempler på at denne loven er vurdert opp mot annonser i podkaster, og vår umiddelbare reaksjon er at den neppe er relevant i denne sammenhengen, skriver han i en e-post til Kampanje.

Han mener leserne forstår at de kan bli eksponert for reklame når de abonnerer på et Aftenposten-produkt.

- Annonser er en helt naturlig del av innholdet til kommersielle medier. Slik har det vært i Aftenposten siden 1860. Det er underforstått at man kan bli eksponert for annonser når man åpner avisen, leser Aftenposten på nettet eller lytter til en podkast, skriver han.

Podkaster faller ikke inn under definisjonen av «elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon» ifølge stabssjefen.

- Den aktuelle loven begrenser muligheten til å ta kontakt med personer per SMS og e-post med det som beskrives som individualisert kommunikasjon. Våre podkaster er ikke individualisert kommunikasjon, men massekommunikasjon der annonser er en integrert del av det produktet man abonnerer på, på samme måte som et abonnement på en kommersiell TV-kanal.

Image-text:

Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB Scanpix

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Samtidig får nåværende leder av avdelingen for samfunn og myndighetskontakt nye oppgaver.
Kampanje 13.11.2019
Mark Zuckerberg har donert 5,4 millioner kroner til nettstedet som angriper demokratenes potensielle presidentkandidat.
Kampanje 13.11.2019
- Vi er en av Europas mest lønnsomme tv-selskap, sier tv-sjefen i Bonnier.
Kampanje 12.11.2019
- Jeg beklager formen og at etterlatt inntrykk er at den er rettet mot henne og barna, sier programredaktør Kyrre Nakkim.
Kampanje 12.11.2019
Også Morgenstern, Pol, Bacon og Trigger er med i prisjakten.
Kampanje 12.11.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt