Magma
29.10.2019
Fra etableringen i 1905 har Hydro vært gjennom store endringer, og har produsert alt fra gjødsel til sjokolade, laks, magnesium, olje og gass og i dag - aluminium. Hovedkontoret ligger fremdeles i Norge. Men med årene har selskapet spredt sine 35 000 ansatte ut over 40 ulike land, og i dag leder Hilde Merete Aasheim et globalt konsern.
Konsernsjefen overtok ledelsen av Norsk Hydro i mai i år, men har lang fartstid i selskapet, og har vært delaktig i viktige perioder i transformasjonen av det globale konsernet. Den erfaringen kommer godt med, for med aktivitet på alle kontinent følger mange markedsmuligheter, men også mange områder med store utfordringer. De siste 18 månedene har vært krevende for Hydro, med midlertidig nedstenging av aktiviteten i Brasil, et kraftig cyberangrep og flere internasjonale handelshindringer som skaper usikkerhet i viktige markeder.
- Å lede Hydro handler om å forvalte 100 års industrihistorie, og legge til rette for nye 100 år. Nå står vi overfor utfordrende tider. Jeg liker utfordringer. Vi har nå etablert en kraftig agenda og sammen med våre 35 000 kompetente, engasjerte og flotte medarbeidere skal vi skape et robust og lønnsomt Hydro basert på innovasjon og bærekraftig, fastslår Aasheim.
Hun mener den største utfordringen med å lede et multinasjonalt selskap er de mange ulike interessentene hun må svare for.
- Som et multinasjonalt selskap har du svært mange interessenter du må forholde deg til og ta hensyn til. Det er en balansegang hvor vi må holde fast på verdiene våre og vår måte å drive business på, og samtidig tilpasse oss og imøtekomme lokale behov. De største mulighetene ligger i å få hele organisasjonen til å jobbe sammen mot et felles mål. Nylig lanserte vi en ny agenda for selskapet, nemlig at vi må få opp lønnsomheten samtidig som vi skal produsere på en bærekraftig måte. Jeg er imponert over hvor raskt organisasjonen har respondert på den nye agendaen. Det synes jeg er veldig spennende, konkluderer hun.
SUNT MED ENDRING
På spørsmålet om hva den norske grunnidentiteten betyr for et globalt selskap, svarer Aasheim:
- Hydro er et verdidrevet selskap med en sterk bedriftskultur. Siden vi ble etablert i 1905 har vi vært igjennom store endringer. Men formålet vårt har vært det samme i alle år: Å skape et mer livskraftig samfunn gjennom nyskapende og effektiv utvikling av naturressurser til løsninger og produkter. I det ligger det at næringslivet må være en del av løsningen på de største utfordringene verden står overfor. I 1905 handlet det om å lage mineralgjødsel som kunne løse matkrisen i verden. Vår tids største utfordring er klimaendringene, og Hydros bidrag er å produsere grønnere aluminium med lavest mulig CO2-avtrykk, som kan resirkuleres om og om igjen, beskriver hun.
Aasheim tror også det norske eierskapet er viktig. - Staten eier 34 prosent av Hydro og er en god og langsiktig eier. Nærings- og fiskeridepartementet er tydelig i sine forventninger til oss som selskap, tydelige på at lønnsomhet og bærekraft må gå hånd i hånd.
Vi har fortsatt hovedkontor i Norge, på Vækerø. Det bidrar selvsagt til identiteten vår, men jeg tror hjørnestensbedriftene våre rundt om i verden bidrar vel så mye. Fabrikkene, mennes
Gå til mediet- Å lede Hydro handler om å forvalte 100 års industrihistorie, og legge til rette for nye 100 år. Nå står vi overfor utfordrende tider. Jeg liker utfordringer. Vi har nå etablert en kraftig agenda og sammen med våre 35 000 kompetente, engasjerte og flotte medarbeidere skal vi skape et robust og lønnsomt Hydro basert på innovasjon og bærekraftig, fastslår Aasheim.
Hun mener den største utfordringen med å lede et multinasjonalt selskap er de mange ulike interessentene hun må svare for.
- Som et multinasjonalt selskap har du svært mange interessenter du må forholde deg til og ta hensyn til. Det er en balansegang hvor vi må holde fast på verdiene våre og vår måte å drive business på, og samtidig tilpasse oss og imøtekomme lokale behov. De største mulighetene ligger i å få hele organisasjonen til å jobbe sammen mot et felles mål. Nylig lanserte vi en ny agenda for selskapet, nemlig at vi må få opp lønnsomheten samtidig som vi skal produsere på en bærekraftig måte. Jeg er imponert over hvor raskt organisasjonen har respondert på den nye agendaen. Det synes jeg er veldig spennende, konkluderer hun.
SUNT MED ENDRING
På spørsmålet om hva den norske grunnidentiteten betyr for et globalt selskap, svarer Aasheim:
- Hydro er et verdidrevet selskap med en sterk bedriftskultur. Siden vi ble etablert i 1905 har vi vært igjennom store endringer. Men formålet vårt har vært det samme i alle år: Å skape et mer livskraftig samfunn gjennom nyskapende og effektiv utvikling av naturressurser til løsninger og produkter. I det ligger det at næringslivet må være en del av løsningen på de største utfordringene verden står overfor. I 1905 handlet det om å lage mineralgjødsel som kunne løse matkrisen i verden. Vår tids største utfordring er klimaendringene, og Hydros bidrag er å produsere grønnere aluminium med lavest mulig CO2-avtrykk, som kan resirkuleres om og om igjen, beskriver hun.
Aasheim tror også det norske eierskapet er viktig. - Staten eier 34 prosent av Hydro og er en god og langsiktig eier. Nærings- og fiskeridepartementet er tydelig i sine forventninger til oss som selskap, tydelige på at lønnsomhet og bærekraft må gå hånd i hånd.
Vi har fortsatt hovedkontor i Norge, på Vækerø. Det bidrar selvsagt til identiteten vår, men jeg tror hjørnestensbedriftene våre rundt om i verden bidrar vel så mye. Fabrikkene, mennes