Utdanning
27.05.2022
Hva kan vi lære av Nils Christie? Å la samfunnet speile seg i skolen, si høylytt ifra når skolen er ført på ville veier, og gi lærere mulighet til å finne tilbake til skolens verdier og viktigste oppgaver. Det gjør denne boka.
Professor Nils Christies bok «Hvis skolen ikke fantes» vakte oppmerksomhet da den kom i 1971. Pedagoger og forskere har sagt ifra i artikler og bøker om hva som har skjedd i norsk skole de siste tjue år. Nå sist med «Skolens mening 50 år etter Hvis skolen ikke fantes av Nils Christie». Redaktørene Espen Schaanning og Willy Aagre har med et spennende grep bedt forskere med årelang innsikt i skole og samfunn om å «ny-lese» Christies bok.
Det gir antologien tyngde og vil engasjere foreldre, lærere og studenter. Forfatterne utfordrer også politikere som setter mål og rammer for skolens oppgaver.
Boka har ti kapitler. I innledningen settes sosiologen og kriminologen Nils Christie (1928-2015) inn i en lang pedagogisk tradisjon som har søkt å fornye pedagogikken og «den gamle skole». Han ga skolens overordnede mål sin tilslutning, var ingen skolestormer, men viste at tilstivnede, ovenfra
Gå til medietDet gir antologien tyngde og vil engasjere foreldre, lærere og studenter. Forfatterne utfordrer også politikere som setter mål og rammer for skolens oppgaver.
Boka har ti kapitler. I innledningen settes sosiologen og kriminologen Nils Christie (1928-2015) inn i en lang pedagogisk tradisjon som har søkt å fornye pedagogikken og «den gamle skole». Han ga skolens overordnede mål sin tilslutning, var ingen skolestormer, men viste at tilstivnede, ovenfra