AddToAny

Markedsføringsbyrået Frank & Dick investerte en million i egen kunde: - Det er særegent

Kommunikasjons- og organiseringsappen Spond vokser nå også utenfor Norges grenser. Midler har de fått blant annet av sitt eget markedsføringsbyrå.
Det digitale markedsføringsbyrået Frank & Dick, som blant annet har Volvat, Discovery+ og Platekompaniet på kundelisten, har investert en million kroner i sin egen kunde, Spond.

- Det er en viktig kontrakt for oss, sier Ludvik Høegh-Krohn, daglig leder og rådgiver i Frank & Dick.

- Er dette en strategi dere har? Å spytte penger inn i deres egne kunder?

- Nei, det er særegent for Spond. Det er ingen strategi. Men vi heier på norsk teknologi og bærekraft. Det er ikke helt tilfeldig at vi investerer i nettopp Spond. Vi er glade i norske selskaper med internasjonalt potensiale, sier Høegh-Krohn som har hatt Spond på kundelisten i om lag to år.

Spond er en plattform som er designet for idrettslag og gruppeaktiviteter. Appen kan blant annet registrere oppmøte på hvem som deltar på kamper og treninger, i tillegg til at den er en informasjons- og kommunikasjonsplattform for idrettslagene.

- Vi er heldige med at brukerne våres er de viktigste vekstmedhjelperne ved at de sprer ordet. Vi har en veldig sterk organisk vekstrate, sier Spond-sjef, Trine Fjellberg Falnes.

- Vi samarbeider tett med brukerne våres og snakker mye med dem. De forteller oss hvilke utfordringer de har, også prøver vi å hjelpe dem. De forteller videre til sine nettverk hvilke erfaringer de har med å bruke Spond, og sånn blir det vekst, forklarer Falnes videre.

Hun forteller at de nå arbeider med å etablere seg flere steder i verden, og at det er spesielt det britiske markedet som nå prioriteres høyest. Til det har de fått inn mye midler. Kampanje erfarer at oppkjøpsfondet Verdane nylig gikk inn med 100 millioner kroner. I tillegg til at Frank & Dick gikk inn med en million.

I en ekspansjonsfase

Spond er for øyeblikket en fase hvor de ekspanderer ut til andre markeder enn kun Norge.

- Vi ser en god respons på markedsføringen vi gjør. En bruker er mye mer enn bare en bruker, fordi en bruker har tilhørighet i en gruppe, sier Falnes og Høegh-Krohn.

Markedsføringen går for det meste på sosiale medier, men markedsføringsmiksen er ulik i de forskjellige markedene. Blant annet bruker de mye tid på videokommunikasjons. Høegh-Krohn forklarer at de bruker mye tid på å legge strategi for de forskjellige markedene.

- Segmentering er forferdelig viktig i denne prosessen. Både for å få budskapet ut riktig til de forskjellige markedene og personene, sier han.

- Det er mange elementer i den videre markedsføringen, men vi har en ganske bred markedsmiks. Det er fordi våre markeder har ulik grad av modning. I Norge har vi 600.000 månedlige aktive brukere. Vi har en enestående posisjon i Norge, noe vi er både ydmyke og takknemlige for. Mens i UK, hvor populasjonen er større, er vi i en tidligere modningsfase. Vi har historisk hatt litt lite markedsføring i Norge, mens i UK blir det litt mer fremover, forklarer Falnes.

Falnes forteller at de under pandemien, hvor all aktivitet sto stille, fortsatt økte brukermassen med 34 prosent. Det til tross for lite til ingen markedsføring i perioden.

- Vi opplever å få mange veldig gode tilbakemeldinger fra markeder utenfor Norge. UK har blitt et spennende marked. De siste ukene har vi hatt over en million aktive brukere hver uke, sier Falnes som ikke på noen måte har tenkt til å gi seg der.

- Det er på det internasjonale markedet vi er på veg inn. Vi skal fortsette å vokse i alle markeder, avslutter Falnes.

Image-text:

Investerer:

Daglig leder og rådgiver i Frank & Dick, Ludvik Høegh-Krohn, har investert en million i egen kunde. Foto: Frank & Dick.

Sjef:

Spond-sjef Trine Fjellberg Falnes ser utover Norges grenser. Nå er fokuset på UK, i tillegg til flere andre markeder i Europa. Foto: Spond

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Det ble fem norske gull i den internasjonale reklamekonkurransen.
Kampanje 26.11.2021
Ulvang vil at folk skal kjøpe brukt under årets Black Week.
Kampanje 26.11.2021
- I en ombruksbasert økonomi vil salgskampanjer utspille sin rolle, fordi ingen vil tjene på å selge masseproduserte varer til spotpris, skriver Preben Carlsen i Good.
Kampanje 26.11.2021
Clear Channel får muligheten til å selge reklame på busser og trikker også 2023, men så kan det være slutt.
Kampanje 26.11.2021
Aldri har det vært solgt mer norsk sjømat i utlandet enn i år. Nå inngår Sjømatrådet en samarbeidsavtale med Karsten Warholm.
Kampanje 26.11.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt