AddToAny

- Mange tusen arbeidsplasser kan forsvinne i luftfarten om ikke permitteringsordningen utvides

- Mange tusen arbeidsplasser kan forsvinne i luftfarten om ikke permitteringsordningen utvides
Tirsdag kommer revidert nasjonalbudsjett. Håpet fra HKs medlemmer i luftfarten er at permitteringsordningen utvides fra 26 til 52 uker.
Luftfarten er nede for telling. Det har den vært siden koronakrisen stoppet Norge i mars - og det kommer den til å være lenge. Det gjelder hele reiselivet.

Nettopp derfor krever HKs medlemmer i luftfarten at regjeringen kommer med en utvidelse av perioden arbeidsgiverne slipper å betale lønn under permittering. I dag er arbeidsgiverne fritatt lønnsplikt i 26 uker - det vil si at man kan få dagpenger fra staten. Lengden på denne perioden har variert, den ble for eksempel utvidet til 52 uker under finanskrisen.

Og det er nettopp dette nivået FLR (Fagforeningen for Luftfart og Reiseliv) i HK mener regjeringen nå må legge seg på. Og aller helst allerede når revidert nasjonalbudsjett kommer tirsdag.

Stor krise

- Det er fortsatt krise i luftfarten. Om vi ikke får endringer i permitteringsreglene, så blir det mange runder med oppsigelser. Ikke bare i flyselskapene, men også hos underleverandørene, som handlingsselskapene, advarer Amir Mayani, leder av FLR i HK.

Han har måttet trøste mang en tillitsvalgt og medlem under koronakrisa. Nå frykter han at permitteringene glir over i oppsigelser. De fleste av hans medlemmer ble permittert i mars. Legg på 26 uker, og Mayani spår masseoppsigelser i september. Og med tre måneders oppsigelsesfrist betyr det at oppsigelsesprosessene må starte allerede i juni.

Det haster med andre ord å få utvidet permitteringsordningen.

- Vi må få beskjed helst allerede i mai. Revidert nasjonalbudsjett hadde vært et passende tidspunkt. Graden av nedbemanning avhenger av permitteringsordningen. Når man ikke lenger kan permittere, så blir neste skritt nedbemanninger. Det er minst like kritisk nå som under finanskrisen. Det kan stå om tusenvis av arbeidsplasser, advarer Mayani.

Masseoppsigelser i SAS

FLR-lederen kommer ikke med tomme trusler. SAS har allerede varslet om at de må kvitte seg med mange ansatte. 5.000 årsverk skal bort. Permanent. 1.300 skal tas i Norge, ifølge planene som ble lansert 28. april. Det tilsvarer rundt 1.700 stillinger, ifølge Pål Gisle Andersen, klubbleder for de HK-organiserte i SAS Ground Handling.

- Om ikke permitteringsordningen utvides, så kan vi ende på et tall som er nærme 1.700. Vi er helt avhengig av utvidelse til 52 uker om vi ikke skal måtte gå til oppsigelser i stort omfang. Og vi må få beskjed så fort som overhodet mulig, sier Andersen til HK-Nytt.

Klubblederen sitter i disse dager i drøftelser om hvor kuttene skal komme i SAS. Men håpet er at ikke alle 1.700 stillingene skal måtte bort. Den nøkkelen sitter regjeringen med.

- Det spiller vel ingen rolle for regjeringen om man går på dagpenger for at man er permittert eller om man gjør det for at man er arbeidsledig. For oss handler det om å beholde dyrebar kompetanse, og den vil vi få behov for når flytrafikken tar seg opp igjen mot vår og sommer neste år, sier Andersen.

Trenger mye hjelp

En utvidet permitteringsordning er ikke det eneste FLR ønsker seg fra regjeringen. En lang smørbrødliste med krav ble sendt til ulike politikere på Stortinget. Her er overskriftene fra brevet:

Utvidelse av permitteringsordningen til 52 uker

Feriepenger av dagpenger

Kompensasjon ved begrensning av antall passasjerer

Kompensasjon for faste utgifter

Kompensasjon til assistanse- og handlingsselskapene

Støttetiltak må kompensere for tapte inntekter og tapt omsetning

Lånegarantier for luftfarten

Statlig oppkjøp og støtte

Miljømessige konsekvenser

Kort oppsummert: Luftfarten og reiselivet trenger enda mer hjelp. Det som har kommet til nå er ikke nok, sier Mayani i FLR.

- Jeg skjønner at det er viktig å hindre smitten. Jeg sier ikke at man ikke skal ha regler, men vi trenger kompensasjon for å holde bedriftene i gang, så det ikke slår ut enda mer økonomisk. Det har kommet mange restriksjoner, og da må vi få støtte, ikke flere spark mens vi ligger nede!

Image-text:

TRENGER MER HJELP: Amir Mayani mener luftfarten og reiselivet må få mer hjelp av regjering og storting.

Martin Guttormsen Slørdal

Gå til mediet

Flere saker fra HK-Nytt

Nå skal et nytt utvalg undersøke sammenhengen mellom kvinners arbeidsliv og helse.
HK-Nytt 18.03.2024
HK-Nytt 18.03.2024
I lønnsoppgjør skal fagforbunda sørge for at arbeidstakerne får sin del av kaka. Her har du en innføring i årets lønnsoppgjør.
HK-Nytt 18.03.2024
Arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk har blitt 60 år. Les om hvordan Akan ble til.
HK-Nytt 18.03.2024
Fast eiendom
HK-Nytt 18.03.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt