Iwan Thomson i Lala Tøyen mener ambisjonene for Den grønne ringen er uklare. Han anser Den grønne ringen for å ha potensial til å bli et sentralt infrastrukturelt grep for Hovinbyen, men er bekymret for at planene som nå ser ut til å bli realisert for Den grønne ringen, verken blir vellykket som rekreasjonsområde eller som en grønn ferdselsåre. Prinsipplanen sier blant annet at fotgjengere skal ha forrang i ringen. Thomson legger også merke til dette, og mener det innebærer at det ikke vil komme sykkelfelt som egner seg for hverdagsreiser fra Hovinbyen inn til sentrum. Han mener disse planene reiser spørsmål om hva slags byplangrep og hvilken framgangsmåte som er best egnet for steder som Hovinbyen, og at dette ikke kun er et sykkel-problem.
- Problemet er at Den grønne ringen jo går i ring, sier han. - Den har ingen forankring i viktige steder, som Haraldrud. Strekningen fra Hovinbyen ned mot Grønland og Tøyen er viktige transportårer for veldig mange. Men Den grønne ringen skal jo være en parkstruktur, som Tøyenparken, Frognerparken eller Torshovparken, altså en stor grønnstruktur for innbyggerne i området, og ikke et infrastrukturelt element. Jeg ser dette som et spørsmål om hvilken velferd man får ut av de offentlige rommene.
Thomson mener ringen er for liten til at den skal kunne fungere som et godt parkrom, der man får inn mye lys og luft, og at den vil gi en sekvens av mange trange oppholdsrom.
- Den er for smal, sier han. - Man har tatt kvalitetene ved Akerselva og lagt dem som en ring i Hovinbyen, uten å gjø