AddToAny

Kvinner tar større plass på svenske fotballtribuner

Kvinnelige fotballfans blir flere, og det merkes både på tribunen og i sosiale medier. Der skaper supporterne sin egen tydelige kultur og identitet, viser svensk forskning.
I Europa har andelen kvinner som ser fotball økt jevnt og trutt de siste ti årene.

I land som England, Tyskland og Sverige er 20 til 30 prosent av fotballpublikummet kvinner, ifølge det vitenskapelige tidsskriftet Soccer and Society.

Nå viser ny forskning at de svenske supporterkvinnene lager sin egen tydelige kultur og identitet både på tribunen og i sosiale medier.

De har for eksempel egne logoer, kontoer på sosiale medier, klistremerker, bannere og arrangerer egne turer til bortekamper.

- Kvinnene sier at «tribunen er det eneste stedet hvor vi virkelig kan være den vi er og oppføre oss som mennene gjør». De opplever også respekt fra de mannlige supporterne fordi de kan fotball og støtter laget sitt 100 prosent, sier forsker Aage Radmann ved Malmö universitet i en pressemelding.

Sosiale medier er en stor del av kulturen

Den svenske studien er basert på intervjuer med fans i fem kvinnelige supporterklubber for herrelag: Malmösystrar (Malmö FF), Gulsvarta Systrar (IF Elfsborg), BajenBaes (Hammarby IF), Blue Striped Ladies (Djurgårdens IF) og Pekingsystrar (IFK Norrköping).

Supporterklubbene startet mellom 2012 og 2017.

Studien ana

Les mer

Flere saker fra forskning.no

DEBATT: Det er mye feilrapportering fra forskere som bruker dyr i sine forsøk.
forskning.no 05.10.2022
POPULÆRVITENSKAP: Selv tilpasningsdyktige biller risikerer tøffe tider i møte med klimaendringene.
forskning.no 05.10.2022
To amerikanere og en danske deler årets nobelpris i kjemi for forskning på «klikk-kjemi».
forskning.no 05.10.2022
I en undersøkelse utført av Universitetet i Bergen svarer 37 prosent av de spurte at de er positive til å bygge ut vindkraft på land.
forskning.no 05.10.2022
Jenta ble begravet med pynt som var godt brukt fra før. I 2017 oppdaget forskere graven til en liten jente. Hun ble ikke mer enn mellom 40 og 50 dager gammel.
forskning.no 05.10.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt