Bondebladet
07.08.2020
Dagligvarekjedenes salg av norskproduserte varer har skutt i været de siste månedene. Korona, nye ferievaner og mer hjemmespising oppgis som hovedforklaringene.
Koronaen har bidratt til store endringer i dagligvarekjedenes salg av norskproduserte varer. Det fremgår av Norgesgruppen, Opinion og analysebyrået Nielsens kartlegging av «koronaeffekten».
Les merHandlet landbruksprodukter for 1,3 mrd. mer
Her er hovedfunnene:
* Seks av ti nordmenn sier at de handler mer norskproduserte varer i koronaperioden. NorgesGruppens egen analyse av salget i mai, juni og juli viser at kundene ikke bare sier de handler mer norsk, men at dette også gjenspeiles i handlekurven. «Nordmenn handler mer norsk enn noensinne», konstaterer Norgesgruppen i en pressemelding fredag sist uke.
* Salget i norsk dagligvarehandel første halvår lå nesten 14 prosent høyere enn samme periode i fjor, iføl