Av Odd Borgestrand
Det forteller administrerende direktør i OSO Hotwater, Roy A Magnussen til VVS aktuelt. Han legger ikke legger skjul på at korona-situasjonen har vært krevende, men også åpnet for nye måter å drive konsernet på.
- Vi har opplevd svingninger i det norske markedet, mens eksportmarkedet har vært mer positivt enn forventet. I tillegg har også valutasituasjonen truffet oss med full kraft, sier han. I den daglige driften mener Magnussen at logistikken har vært en av de største utfordringene.
- I Norge har driften gått tilnærmet som normalt. Ved fabrikken i Sverige har det vært noe redusert bemanning på grunn av karantene for noen av medarbeiderne. Hardest rammet er datterselskapet i England, der 12 av 17 medarbeiderne måtte ut i permisjon. Her har det imidlertid vært gode støtteordninger fra myndighetene som har lettet situasjonen både for selskapet og medarbeiderne. Økonomisk har første tertial gått bedre enn forventet, sier Magnussen, som mener konsernet er sterkt nok til å tåle en reduksjon i omsetningen.
Bedre enn fryktet
- Da Norge og store deler av verden ble stengt ned i mars satte vi opp ulike