Derfor lanserte de så smått netthandel fra starten av april. Løsningen er så enkel som at kundene bestiller på nett - så plukker en Coop-ansatt varene i en helt ordinær Coop-butikk. Som for eksempel Ina Bø Mellem på Storo i Oslo.
- Vi starta ganske kjapt etter koronautbruddet. Det møter jo et behov for kunder som må være hjemme. Her hos oss plukker vi maks 15 ordrer per dag, men vi har ligget rundt fem-seks om dagen. For min del er det mest gøy, det gir litt mer variasjon i arbeidsdagen, sier Mellem.
Usikkert om det varer
Etter at varene er plukket, sendes de ut til kunden via Posten. Allerede i dag dekker tjenesten store deler av landet, cirka 90 prosent, opplyser kommunikasjonssjef Harald Kristiansen til HK-Nytt.
- Det er unikt for netthandel av mat i Norge. Vi er eid av kundene våre, derfor har det vært viktig å dekke mest mulig av landet. Coop er kanskje den kjeden som har flest butikker i distriktene og sammen med Posten klarer vi derfor å gi et tilbud til så store deler av befolkningen.
Men det er høyst usikkert på om tilbudet blir varig. Det er en del av koronadugnaden - først og fremst.
USIKKER FRAMTID: Coops netthandel kan bli kortvarig, det er ikke bestemt, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen.
Erlend Angelo
- Dette er en tjeneste vi først og fremst har utviklet for å kunne gi et tilbud til dem som er forhindret fra å dra på butikken, slik at de også kan få handlet på en trygg og god måte, sier Kristiansen - og legger til at de ikke har tatt stilling til om løsningen blir varig.
Vil ha flere ansatte
Løsningen ble utviklet raskt, og utvikles kontinuerlig, påpeker Kristiansen. I dag plukkes det varer fra over 100 butikker.
Ina Bø Mellem på Storo ser gjerne at tjeneste fortsetter - men helst med at det hentes inn flere folk. Enn så lenge har de nemlig greid seg med de samme ansatte som til vanlig, men det tar jo tid å plukke varer, selv om hun er aldri så lommekjent på butikken.
- Det tar fort 40 minutter per kunde fra handlelisten og adresselapper er printa ut til. Det pleier å gå greit, vi rekker det jo, men på sikt bør vi nok sette inn ekstra personell. Et eget team som er skikkelig drilla i det, mener Mellem - som i mellomtida synes det er hyggelig å kunne hjelpe hjemmeværende.
- Det er jo noen som har behov for det, og da er greit å tenke på at man hjelper dem som sitter hjemme.
Image-text:
PROFF: Ina Bø Mellem plukker varer som er bestilt via nett. Det går fort når man er godt kjent i butikken
Erlend Angelo