AddToAny

Klassisk flaggskip fra Bénéteau

57 fot er svære greier, men nå bygger Bénéteau sitt store, nye flaggskip i lange serier og til priser «One off-verftene» umulig kan konkurrere med. Vi har prøveseilt nyheten i Middelhavet.
Henrich Nissen-Lie var på Mallorca i 2003 og seilte datidens største båt fra Bénéteau, en sentercockpitbåt på 57-fot. Testen ble publisert i Seilas nummer 5 -2003 over fire sider. Båten var sterkt inspirert av Armel.

Når verdens største seilbåtprodusent skulle inn på det eksklusive storbåtmarkedet, var det Farr Yacht Design som fikk oppdraget med å tegne båten. Stylingen ble overlatt til Franck Darnet Design. Målet var å skape en virkelig «Blue Water» langturbåt i klassisk stil, med gode seilegenskaper, komfort og kvalitet som kreves av en slik båt, men produsert industrielt i store serier som verftets mange vellykte, mindre modeller.

Det er få verft, om noen, i verden i dag som har så mye erfaring og kompetanse som Bénéteau. Gjennom flere generasjoner som båtbyggere, kan de alt om materialer og hvordan en båt skal bygges for å tåle det den skal brukes til. De vet også hva som duger best av alt utstyret som hører med ombord - fra motor og rigg til alt det elektriske og elektroniske som gjør det mulig å seile store båter alene eller med et minimum av mannskap. Som storprodusent av charterbåter får verftet verdifull utprøving av sine båter. Operatørene er avhengig av båter som holder og er snare med å melde tilbake om noe er galt. Det samme gjelder selvsagt forhandlerne verden over. Bénéteau har også mange aktive seilere blant sine ansatte som bidrar under utviklingen av nye modeller.

Bénéteau 57 er ikke bare blitt verftets flaggskip, men båten er, sammen med søsterselskapet Jeanneaus nye Sun Odyssey 54 DS, en interessant utfordrer i et marked som hittil har vært dominert av verft som driver skreddersøm i små serier. Mens Bénéteaus 57' har klassiske, konservative linjer, er Sun Odyssey 54 DS ultra moderne i designet. Men begge konkurrerer i et eksklusivt marked og gir svært mye valuta for pengene. Og begge kunne melde utsolgt få dager etter at båtene ble premierevist på de store båtmessene i vinter. 60 solgte båter er hva begge kunne notere nå på vårparten. Vel 30 blir levert i år. Første mulige levering ved bestilling i dag er oktober/november 2004.

Stort og ruvende

Vi prøveseilte den første båten i serien et par dager i Middelhavet tidlig i mai. Første inntrykk da vi fant den nede i havnen, var størrelsen. Selv i den eksklusive marinaen i Puerto Portals på Mallorca, der kremen av de store yachtene på øya har sin hjemmebase, ruvet 57-foteren godt. Den store bredden akter og

Les mer

Flere saker fra SEILmagasinet

For 15 år siden tittet danske Henrik Hansen på en brukt Granada 27, en båt populær i Danmark og i Norge. Den gangen måtte ut med ca 100 000 danske kroner for en slik båt.
SEILmagasinet 28.09.2023
Idag har det vært lette vinder over Sardiniakysten og resultatene fra Gullpokalen er snudd opp ned. Best gikk det for Kristian Nergaard, Johan Barne og Trond Solli-Sæther som med to 2.
SEILmagasinet 27.09.2023
Det er 22 båter nominert til Årets båt i Europa, og ti av dem er samlet i La Rochelle, Frankrike. Her blir det en interessant samling av nyheter, båter du kan lese mer om i tiden fremover.
SEILmagasinet 27.09.2023
Den populære Waka Waka-sommerleiren på Steilene over seks uker har også hatt stor aktivitet.
SEILmagasinet 27.09.2023
Eivind Melleby og mannskapet Joshua Rivkin (USA) er bortskjemt med topplasseringen i VM for Starbåter. I de siste verdensmesterskapene har duoen gull, sølv og bronsemedaljer fra henholdsvis 2017, 2018 og 2019.
SEILmagasinet 26.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt