I mediene henges byggebransjen ofte ut, og useriøse aktører flagges som kjeltringer. Det finnes helt klart kjeltringer i bransjen, men jeg er av den oppfatning at dette ikke gjelder de fleste. De fleste tømrerbedrifter (og andre håndverksfaglige bedrifter) ønsker å levere godt arbeid og ha en fornøyd kundebase. Men dette er ikke alltid like lett. Bransjen mangler norske håndverkere med fagbrev og erfaring, og kundene krever stadig mer av oss. De har nemlig hørt at man skal kreve fastpris og kontrakt - hvis ikke blir man lurt. Dersom man på et rehabiliteringsprosjekt med ukjente faktorer setter en høy fastpris for å sikre bedriften økonomisk, får man høre at man er grisk og dyr. Dersom man gir en fastpris kunden er fornøyd med, men så utfører jobben raskere enn antatt, er kunden sur fordi han/hun føler seg snytt.
Samtidig sitter mange håndverkere igjen med følelsen av å ikke strekke til. Uansett hva vi gjør, er det alltid noe som kan plukkes fra hverandre og kritiseres - helst for å få avslag på faktura. Ved den minste f