Khrono
24.02.2020
Diskusjonen om kjønnspoeng i høyere utdanning er delvis ganske virkelighetsfjern og med ideologiske overtoner, skriver dosent Jan Storø ved OsloMet. Han har en praktisk tilnærming.
Diskusjonen om kjønnspoeng i høyere utdanning er delvis ganske virkelighetsfjern. Den får klare ideologiske overtoner, men er mindre orientert mot praktiske løsninger. Dette er et kjennetegn ved enkelte samfunnsdiskusjoner, at de føres på et nivå der de faktiske følgene av tiltak ikke interesserer enkelte av aktørene. I den grad diskusjoner i akademia utvikler seg slik, bør ett kontrollspørsmål stilles: Hvordan vil folk der ute i samfunnet få det, gitt at vi velger det ene framfor det andre av de foreliggende alternativene?
Les merJeg vil hevde at jeg vet litt om hva det vil si at barna i barnevernet altfor ofte møter ansatte kun fra ett kjønn. Jan Storø Dosent, OsloMet
Jeg velger å være pragmatisk i denne diskusjonen - altså praktisk orientert. På det studiet der jeg arbeider, barnevernpedagogutdanningen