Panorama Nyheter
24.01.2020
Kenya har de siste årene bygd opp en enorm utenlandsgjeld, det aller meste til Kina. Nå øker bekymringene - og kritikken - over at landet har lånt til langt over pipa.
Utviklingen skjøt fart med massiv satsing på store infrastrukturprosjekter etter at president Uhuru Kenyatta kom til makten i 2013. Flaggskipet Standard Gauge Railway (SGR), som går mellom havnebyen Mombasa og Naivasha nordvest for Nairobi, har kostet nesten fem milliarder dollar. I tillegg har Kenya mottatt snaut 10 milliarder dollar i lån fra Kina i årene fra 2006 til 2017, ifølge offisiell statistikk, og er dermed den tredje største mottakeren av kinesiske lån i hele Afrika, ifølge noen estimater.
Les merStor appetitt for lån
Til tross for advarsler både fra Verdensbanken, Det internasjonale pengefondet IMF og fra interne kritikere, har Kenya fortsatt appetitt på nye lån. De går til infrastrukturtiltak som nye veier og bruer, som er nøkkelen til økonomisk framgang, insisterer myndighetene.
I fjor høst ble Kenyas totale offentlige gjeld anslått til 60 milliarder dollar, eller 61 prosent av landets brutto nasjonal produkt.
Og mer interessant: Tall fra nasjonalregnskapet, fra juni i fjor, indikerer a