Handikapnytt
14.10.2021
For 9 av 11 poster i Nav-avtalen er pris det eneste kriteriet for valg av leverandør og produkt. Leverandørorganisasjonen Melanor advarer mot svekkede forbrukerrettigheter og helserisiko.
I Navs nye rammeavtale for kommunikasjonshjelpemidler fra 16. juni 2021 er pris eneste kriterium for valg av leverandør og produkt på 9 av 11 poster. De to resterende postene vurderes etter pris og kvalitet.
Rammeavtalen omfatter kommunikasjonsbøker og -tavler, brytere, hjelpemidler for tekst-til-tale, talemaskiner, øyestyringssystemer og bærbare stemmeforsterkere. Avtalen ligger tilgjengelig i Hjelpemiddeldatabasen hos Nav hjelpemidler og tilrettelegging. Målgruppen er personer med nedsatt eller ingen funksjonell tale.
Taper kampen
Jan Ivar Ingebrigtsen er direktør marked og prosjekt i leverandørorganisasjonen Melanor, som representerer 130 leverandører av medisinsk utstyr og laboratorieutstyr. Han advarer mot Navs anbudspraksis og prisfokus, og mener kommunikasjonshjelpemidler for funksjonshemmede ikke kan sidestilles med hyllevarene du finner hos elektronikk-kjedene. Men at «hyllevarer» blir resultatet når pris er eneste kriterium. Det er krevende å utvikle og supportere kommunikasjonsløsninger, og man kan ikke konkurrere prismessig med forbrukerelektronikk-kjeder på maskinvaren. Dermed vil de spesialiserte produktene tape anbudskampen.
- I N
Gå til medietRammeavtalen omfatter kommunikasjonsbøker og -tavler, brytere, hjelpemidler for tekst-til-tale, talemaskiner, øyestyringssystemer og bærbare stemmeforsterkere. Avtalen ligger tilgjengelig i Hjelpemiddeldatabasen hos Nav hjelpemidler og tilrettelegging. Målgruppen er personer med nedsatt eller ingen funksjonell tale.
Taper kampen
Jan Ivar Ingebrigtsen er direktør marked og prosjekt i leverandørorganisasjonen Melanor, som representerer 130 leverandører av medisinsk utstyr og laboratorieutstyr. Han advarer mot Navs anbudspraksis og prisfokus, og mener kommunikasjonshjelpemidler for funksjonshemmede ikke kan sidestilles med hyllevarene du finner hos elektronikk-kjedene. Men at «hyllevarer» blir resultatet når pris er eneste kriterium. Det er krevende å utvikle og supportere kommunikasjonsløsninger, og man kan ikke konkurrere prismessig med forbrukerelektronikk-kjeder på maskinvaren. Dermed vil de spesialiserte produktene tape anbudskampen.
- I N