AddToAny

- Jeg mistenker at de mangler en digital tjenesteplattform

- Jeg mistenker at de mangler en digital tjenesteplattform
- Dagens forbrukere krever digitale produkter og tjenester som er relevante. Hvorfor får jeg da nesten aldri relevant innhold, skriver Arild Bjørn-Larsen i Forte Digital.
Som konsulent og ikke minst som forbruker er jeg opptatt av relevans. Men hva betyr relevans i 2020? For meg som konsulent betyr det at virksomhetene jeg jobber med klarer å skape de beste og mest relevante brukeropplevelsene for sine kunder. Som privatperson og kunde betyr det at jeg får tilpasset og relevante tjenester og informasjon eller tilbud basert på mine preferanser og forbrukeradferd.

Hvorfor er det da slik at jeg nærmest aldri får tilpassede tilbud eller skreddersydd informasjon fra butikkene der jeg handler?

De store aktørene innen forbrukerelektronikk er typiske eksempler på butikker som tilsynelatende sliter med å gi oss forbrukere relevant informasjon. Som de fleste andre har jeg og min familie (altfor) mange elektroniske duppedingser i husstanden, som gjerne også er kjøpt i én butikkjede. De vet hvor gammel min TV er, høyttalerne, iPad'ene, telefonene og Mac'ene er. Men jeg får aldri det jeg opplever som godt tilpasset innhold, selv om jeg har sagt meg villig til å dele min persondata i bytte mot mer personaliserte produkter og tjenester og har tillit til at denne dataen ikke misbrukes. Det eneste jeg får er en endeløs strøm av det som for meg er unyttig og lite tilpasset informasjon.

Det er alt for få aktører som for eksempel har en «min butikk»-funksjonalitet som er tilpasset min kjøpshistorikk, som lar meg se når garantien på mine produkter går ut eller finne brukermanualer. Dette er først og fremst synd for oss som forbrukere, men samtidig virksomhetskritisk for butikkene. Jeg tror årsaken til dette problemet er at mange butikker sitter på store datamengder som de ikke bruker særlig aktivt og som de ikke evner å utnytte på en fornuftig og verdiskapende måte.

Dagens forbrukere krever digitale produkter og tjenester som er relevante. Dette vet selvsagt også butikkene og for den saks skyld alle andre tjenestetilbydere. Men skal de lykkes med å skape de beste og mest relevante kundeopplevelsene trenger de tilgang på data. For å få tilgang på denne dataen trenger man en moderne IT-arkitektur. Det er når butikken klarer å koble virkelige data, ofte fra back-end-systemene med brukerløsningene i front-end, at de kan skape nyttige tjenester og målrettet relevant informasjon for meg som kunde. Det er når informasjonen om meg som kunde tilgjengeliggjøres at butikken kan personalisere kommunikasjonen eller predikere min fremtidige adferd.

De aller fleste aktører innen varehandel har i dag en digital strategi som skal støtte virksomhetens viktigste mål og strategier. De målene man har satt seg blir ofte vanskelige å nå fordi man må forholde seg til ulike systemporteføljer og dermed ikke evner å ta i bruk den innsikten og dataen man sitter på. Jeg mistenker at de mangler en digital tjenesteplattform. Altså en plattform som «setter dataene fra kjernesystemene fri og inviterer dem til å møte data fra virkeligheten». Det mangler rett og slett en buffer mellom de tamme og disiplinerte dataene i kjernesystemene og de frittgående, «ville» dataene som skapes av kundene selv gjennom deres atferd og bruk av systemene. Resultatet blir da at jeg som alt for mange andre kunder sjelden får tilpassede tilbud eller skreddersydd informasjon fra virksomhetene der vi handler. Uten dette på plass vil de heller aldri klare å være relevante og de vil feile i sin måloppnåelse. De vil rett og slett utsette seg selv for en stor risiko ved at de mister oss som kunder.

Image-text:

Savner relevans:

Arild Bjørn-Larsen, seniorkonsulent og markedsdirektør i Forte Digital, stiller spørsmålet «hva betyr relevans i 2020». - Det er alt for få aktører som for eksempel har en «min butikk»-funksjonalitet som er tilpasset min kjøpshistorikk, skriver han.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Hensikten med vår var å oppfordre bransjen til å se fremover og bruke verdien av kontekstuelle data, det vi får tilbake er tåkeprat om personvern, skriver Rickard Lawson og Håkon Tillier i Strossle.
Kampanje 30.09.2020
Vil åpne opp for 600 personer på utendørsarrangementer fra 12. oktober.
Kampanje 30.09.2020
Mener Fox News-journalist Chris Wallace hadde en umulig oppgave med å lede presidentdebatten mellom Donald Trump og Joe Biden.
Kampanje 30.09.2020
- Dette blir en Batman-saga for tidsalderen, sier Dawn Ostroff, direktør for innholdsmarkedsføring i Spotify.
Kampanje 30.09.2020
Linda Vik er årets tiende nyansettelse i Try Apt.
Kampanje 30.09.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt