- Det har vært som å stå i en orkan nå siden mars, men vi har klart å gjennomføre større, flere og bedre hjelpeprogrammer enn det vi fryktet. Vi er en stor internasjonal organisasjon med en sterk operasjonell kultur, sier Jan Egeland som er generalsekretær i Flyktninghjelpen til Bistandsaktuelt.
- Mange organisasjoner, medieorganisasjoner og deler av diplomatiet tok folk ut av utsatte land. Men hos oss sto alle 15 000 ansatte på post og vi har økt antallet mennesker vi hjelper fra ni millioner til om lag ti millioner nå. Vi har økt vår operasjonelle kraft, men det har vært krevende. Vi minnet alle våre hjelpearbeidere at de hadde rett til å bryte sine kontrakter - uten straffereaksjoner - hvis det er store uforutsette problemer som oppstår, men alle visste jo at pandemien ikke ville gjøre det lettere for flyktninger og krigsofre.
Jan Egeland forteller at de skrudde over til trygt programarbeid under pandemien. Det vil si at de hadde mye mindre bevegelse av egne hjelpearbeidere, og reduserte bevegelsene inn og ut av områder der sårbare mennesker var. Og det ble satset mer på digitale hjelpemidler. - Vi har gitt hundretusener av mennesker alt fra fri rettshjelp, til yrkesopplæring og ikke minst undervisning over nett. Samtidig som vi har opprettholdt matforsyninger, vannforsyninger og forbedret sanitæranlegg. Og vi har satt opp karantenetelt og isolasjonsbygg for syke eller sårbare, forteller han.
Har hjulpet flere
- Vi har greid å skaffe hjelp til flere og har samtidig ikke sett alvorlig spredning av sykdommen til de vi skal hjelpe så langt. Vi har bare hatt noen hundre smittede ansatte verden rundt. Det har holdt seg stabilt de siste månedene, sier Egeland som er imponert over de lokalt ansatte.
- Frivillige gikk inn i leirene da disse ble forseglet av myndighetene og ble der inntil lock-downen var over.
Egeland sier at 95 prosent av Flyktninghjelpens 15.000 hjelpearbeidere er lokalt ansatte som jobber i sine egne land.
- Det var en av grunnene til at vi greide å opprettholde samme trykket på hjelpearbeidet også under pandemien. I Afghanistan for eksempel har vi 1230 hjelpearbeidere. 1200 av disse er nasjonalt ansatte.
- Er kontrollen med pengene svekket etter pandemien?
- Nei. Den er like god. Alle våre rutiner er på plass. Vi